DEUTSCHENGLISH
Center for Journalism and Communication Management Center for Cognition, Information and Management Research projects Publications

Publikationen

Department für Wissens- und Kommunikationsmanagement

Untenstehende Publikationen sind in unserer Forschungsdatenbank abgelegt, dort können Sie auch spezifische Suchen nach Titel, Autor/in und Jahr durchführen. Bitte klicken Sie dafür auf folgenden Link:

 

Nowak, R.; Roither, M. (2016) (Hrsg.) Interne Organisationskommunikation. Theoretische Fundierungen und praktische Anwendungsfelder, Springer Verlag, Wiesbaden

 

Windhager, F.; Amor-Amorós, A.; Smuc, M.; Federico, P.; Zenk, L.; Miksch, S. (2015) A Concept for the Exploratory Visualization of Patent Network Dynamics. In: Proceedings of the 6th International Conference on Information Visualization Theory and Applications (IVAPP'15) Berlin: S. 268-274, Scitepress.


Geißler, B.; Steiner, G. (2015) IC: “Comment on: “Recent revisions of phosphate rock reserves and resources: a critique” by Edixhoven et al. (2014) – Phosphate reserves and resources: what conceptions and data do stakeholders need forsustainable action?” by R. W. Scholz and F.-W Wellmer. In: Earth System Dynamics Discussion, 6: S. C56 - C68.


Zenk, L.; Smuc, M.; Windhager, F. (2014) Beyond the name tag. Connecting people and knowledge at conferences. In: Benedikt Lutz, Wissen nimmt Gestalt an: Beiträge zu den Kremser Wissensmanagement-Tagen 2013: S. 215-225, Edition Donau-Universität Krems, Krems.


Windhager, F.; Smuc, M.; Zenk, L. (2014) Conferences, Coffee and Complexity. Supporting Cognition and Communication at Conventions. In: Proceedings of the 18th International Conference on Information Visualisation (iv2014).


Nagl, M. (2014) Die Macht der Geschichten. Einblicke aus der Psychologie und der Gehirnforschung. In: Lutz, B., Wissen nimmt Gestalt an. Beiträge zu den Kremser Wissensmanagement-Tagen 2013: S. 97-106, Edition Donau-Universität, Krems.


Zenk, L.; Windhager, F.; Smuc, M. (2014) Gut vernetzt bei Veranstaltungen: Technik und Lösungen. In: Weßels, Zukunft der Wissens- und Projektarbeit. Neue Organisationsformen in vernetzten Welten: S. 195-211, Symposion, Düsseldorf.


Wimmer, P. (2014) Handlungsstrategien binationaler, unverheirateter Paare in Zusammenhang mit fremdenrechtlichen Bestimmungen und Migrationspolitiken in Österreich. In: Biffl, G.; Rössl, L., Migration & Integration 5. Dialog zwischen Politik, Wissenschaft und Praxis: S. 205-219, omninum KG, Bad Vöslau.


Mayr, E.; Schreder, G. (2014) Isotype Visualizations as a Chance for Participation & Civic Education. In: Parycek, P.; Edelmann, N., CeDEM14. Conference for E-Democracy and Open Goverment: S. 363-374, Edition Donau-Universität Krems, Krems.


Mayr, E.; Schreder, G. (2014) Isotype Visualizations. A Chance for Participation & Civic Education. In: eJournal of eDemocracy and Open Government, 6: S. 123-135.


Smuc, M. (2014) Just the other side of the coin? From error- to insight-analysis. In: BELIV '14: Proceedings of the Fifth Workshop on Beyond Time and Errors: Novel Evaluation Methods for Visualization: S. 35-40, ACM, NY.


Ettl-Huber, S.; Juster, J. (2014) Social Media Usage of Austrian Female Journalists. In: Zdruzenie Mass-Media-Science/Association Mass-Media-Science, Otázky Zurnalistiky/Questions of Journalism: S. 17-27, Verbum - vydavatel'stvo KU, Bratislava.


Lutz, B. (2014) Sprechen Sie Globalesisch? English as a Lingua Franca – das Esperanto der vernetzten Weltwirtschaft.. In: Tagungsband der tekom-Jahrestagung 2014: S. 404-406, TEKOM.


Lutz, B. (2014) Sprechen Sie Globalesisch? Verständliche Wissenskommunikation auf Englisch als Lingua Franca. In: Benedikt Lutz, Wissen nimmt Gestalt an. Beiträge zu den Kremser Wissensmanagement-Tagen 2013.: S. 75-84, Edition Donau-Universität, Krems.


Windhager, F.; Smuc, M. (2014) The Arts of the Possible. Information Visualization in the Field of Politics.. In: Journal of e-Democracy and Open Government, 6(2): S. 151-165.


Windhager, F.; Smuc, M. (2014) The Arts of the Possible. On Political Information Visualization. In: Proceedings of the International Conference for eDemocracy and Open Government (CeDEM) 2014: S. 375-388, Edition Donau-Universität Krems, Krems, Austria.


Lutz, B. (2014) Verständliche Wissenskommunikation. In: Markus Peschl, Thomas Fundneider, APA Science Innovating Innovation (online-Publikation), Wien.


Lutz, B. (2014) Von Hamburg über Karlsruhe nach Krems: Verständlichkeitsmodelle und deren praktische Anwendbarkeit.. In: Tagungsband der tekom-Frühjahrstagung 2014: S. 53-55, TEKOM.


Mühlmann, K.; Nagl, M.; Schreder, G.; Mayr, E. (2014) Von Helden und Schurken - Ein sozio-kognitives Modell zu Wirkungen von Narrationen in Organisationen. In: Ettl-Huber, S., Storytelling in der Organisationskommunikation. Theoretische und empirische Befunde: S. 27-40, Springer VS, Wiesbaden.

 

Lutz, B. (Hrsg.) (2014) Wissen nimmt Gestalt an. Beiträge zu den Kremser Wissensmanagement-Tagen 2013., Edition Donau-Universität, Krems.


Risku, H.; Windhager, F.; Apfelthaler, M. (2013) A dynamic network model of translatorial cognition and action. In: Translation Spaces, 2: S. 151-182.


Siebenhandl, K.; Schreder, G.; Smuc, M.; Mayr, E. (2013) A User-Centered Design Approach to Self-Service Ticket Vending Machines. In: Professional Communication, IEEE Transactions on, Volume:56, Issue: 2: S. 138 - 159.


Schreder, G.; Smuc, M.; Siebenhandl, K.; Mayr, E. (2013) Age and Computer Self-Efficacy in the Use of Digital Technologies: An Investigation of Prototypes for Public Self-Service Terminals. In: Constantine Stephanidis, Margherita Antona, Universal Access in Human-Computer Interaction. User and Context Diversity.: S. 221-230, Springer, Berlin Heidelberg.


Ettl-Huber, S.; Bauer, E. (2013) Case Studies: definition, practice and strengths. In: Research Case Studies as Learning Challenges for Leaders and Organisations: S. 27-36, Verlagshaus Hernals, Wien.


Bauer, E.; Berger, A. (2013) Change while the engine is running - management challenges during an extensive change process in the public health sector. In: Maria Spindler, Eva Maria Bauer, Research Case Studies as Learning Challenges for Leaders an Organisations: S. 178, Verlagshaus Hernals, Wien.


Nowak, R. (2013) Die Reputation von Partei-Vorsitzenden in Mitgliederparteien Twitter-Analyse am Beispiel SPÖ und ÖVP von Jänner - April 2013. In: Donau-Universität Krems, CeDEM13 Conference for E-Democracy: S. 486-490, Edition Donau-Universität Krems, Krems.


Risku, H.; Windhager, F. (2013) Extended Translation. A Sociocognitive Research Agenda. In: Target. International Journal of Translation Studies 25:1: S. 33–45.


Bauer, E. (2013) From individual learning to organisational learning. In: Maria Spindler; Eva Maria Bauer, Research Case Studies as Learning Challenges for Leaders and Organisations: S. 178, Verlagshaus Hernals, Wien.


Ettl-Huber, S.; Bauer, E.; Roither, M. (2013) From Master´s thesis to case study – an approach for challenging MBA theses. In: Research Case Studies as Learning Challenges for Leaders and Organisations: S. 23-26, Verlagshaus Hernals, Wien.


Smuc, M.; Federico, F.; Windhager, F.; Aigner, W.; Zenk, L.; Miksch, S. (2013) How do you connect moving dots? Insights from a qualitative user study on dynamic network visualization. In: Human Centric Visualization Theories: S. 93-108, Springer, New York.


Ettl-Huber, S.; Roither, M. (2013) Kommunikationsweiterbildung und -forschung am Zentrum für Journalismus und Kommunikationsmanagement der Donau-Universität Krems. In: In Medien Journal, 1/2013: S. 7-11.


Zenk, L.; Windhager, F.; Smuc, M. (2013) Konferenzen neu denken und gestalten. In: Gastkommentar in der Austria Presse Agentur.


Windhager, F. (2013) On Polycubism. Outlining a dynamic information visualization framework for the humanities and social sciences. In: ISIS Reports, #3: S. 28-64.


Windhager, F.; Smuc, M.; Zenk, L.; Federico, P. & Pfeffer, J. (2013) On visualizing knowledge flows at a university department. In: Procedia - Social and Behavioral Sciences.


Kriglstein, S.; Pohl, M.; Smuc, M. (2013) Pep Up Your Time Machine: Recommendations for the Design of Information Visualizations of Time-Dependent Data. In: Huang, W., Handbook of Human Centric Visualization, Springer Science + Business Media, NY, USA.


Füricht-Fiegl, G. (2013) Politische Kommunikation bei Wahlkämpfen zum Europäischen Parlament. In: Donau-Universität Krems, CeDEM13 Conference for E-Democracy: S. 479-484, Edition Donau-Universität Krems, Krems.


Ettl-Huber, S.; Bräutigam, Y. (2013) Potenziale von Social Media für die Medienarbeit in der externen Wissenschaftskommunikation. In: Social Media in der Organisationskommunikation. Reihe Forschung für die PR-Praxis: S. 145-164, VS Verlag, Wiesbaden.


Ettl-Huber, S.; Roither, M. (2013) Reflective Hybrids in University Continuing Education – Illustrated using the Example of Communication and Management Education at the Danube University Krems (Austria). In: Challenging Organisations and Society, 1 (2): S. 221-238.


Bauer, E.; Spindler, M. (2013) Research Case Studies as Learning Challenges for Leaders and Organisations, Verlagshaus Hernals, Wien.


Ettl-Huber, S. (2013) Social Media in der ‚Binnenkommunikation‘ von Tourismusorganisationen.. In: Social Media in der Organisationskommunikation. Reihe Forschung für die PR-Praxis: S. 165-178, VS Verlag, Wiesbaden.


Ettl-Huber, S.; Nowak, R.; Reiter, B.; Roither, M. (2013) Social Media in der Organisationskommunikation – Kommunikationsinstrument oder Kommunikationsrevolution.. In: Social Media in der Organisationskommunikation. Reihe Forschung für die PR-Praxis.: S. 7-13, VS Verlag, Wiesbaden.


Ettl-Huber, S.; Roither, M.; Reiter, B.; Nowak, R. (2013) Social Media in der Organisationskommunikation. Empirische Befunde und Branchenanalysen, VS Verlag, Wiesbaden.


Ettl-Huber, S.; Roither, M. (2013) Social Media: Vom Kommunikationsrisiko zum Instrument der Krisenkommunikation. In: Kommunikation in Change und Risk, VS Verlag, Wiesbaden.


Ettl-Huber, S.; Bauer, E. (2013) Supervision of students in the case study process – An elaborated support process for mastering cas studies. In: Research Case Studies as Learning Challenges for Leaders and Organisations: S. 67-72, Verlagshaus Hernals, Wien.


Zenk, L.; Stadtfeld, C.; Windhager, F.; Allmendinger, O. (2013) The Networks of High Performing Teams. A dynamic network approach to explain high and low performing teams.. In: Füllsack, M., Networking Networks: Origins, Applications, Experiments: S. 64-79, Turia + Kant, Wien.


Risku, H.; Rossmanith, N.; Reichelt, A.; Zenk, L. (2013) Translation in the network economy. A follow-up study. In: EST '11: Proceedings of the 6th European Society for Translation Studies Conference. Leuven 2010. Amsterdam: Benjamins., Tracks and Treks in Translation Studies: S. 29-48.


Nagl, M. (2013) Veränderung aus Sicht von Neuroleadership. In: Lutz, B., Wissen im Dialog. Beiträge zu den Kremser Wissensmanagement-Tagen 2012: S. 117-124, Edition Donau-Universität, Krems.


Federico, P.; Pfeffer, J.; Aigner, W.; Miksch, S.; Zenk, L. (2013) Visual Analysis of Dynamic Networks using Change Centrality.. In: IEEE/ACM - ASONAM '12: Proceedings of the International Conference on Advances in Social Network Analysis and Mining. Istanbul, Turkey.


Lutz, B. (2013) Wissen im Dialog. Beiträge zu den Kremser Wissensmanagement-Tagen 2012., Edition Donau-Universität, Krems.


Lutz, B. (2013) Wissenskommunikation. Zur Gestaltung von Formularen, Pflichtenheften, Protokollen und anderer ungeliebter Texte.. In: Benedikt Lutz, Wissen im Dialog. Beiträge zu den Kremser Wissensmanagement-Tagen 2012.: S. 95-115, Edition Donau-Universität, Krems.


Windhager, F.; Mayr, E. (2012) Cultural Heritage Cube. A Conceptual Framework for Visual Exhibition Exploration. In: IEEE 16th International Conference on Information Visualisation (IV): S. 540 -545.


Windhager, F.; Mayr, E. (2012) Cultural Heritage Cube. A conceptual framework for visual exhibition exploration. In: Proceedings of the 16th International Conference on Information Visualisation (IV 2012), IEEE Computer Society, Los Alamitos, CA.


Maireder, A.; Nagl, M. (2012) Cybermobbing im Kontext: Gewaltpotentiale und -dynamiken auf Social Network Sites. In: Diettler, U.; Hoyer, M., Aufwachsen in sozialen Netzwerken: Chancen und Gefahren von Netzgemeinschaften: S. 229-244, Kopaed, München.


Ettl-Huber, S. (2012) Influence and design of sweepstakes and contests in radio marketing. In: Media Studies Journal / Mediální Studia, 6 (2): S. 158-166.


Ettl-Huber, S.; Steurer, B. (2012) Influence and Design of Sweepstakes and Contests ind Radio Marketing as Seen by Austrian Radio Managers. In: Mediální Studia - Media Studies Journal, Jg. 7, Nr. 2: S. pp.148-166.


Ettl-Huber, S.; Roither, M. (2012) Media in Austria – Small Landscape, Big Influence. In: Journalism Quarterly Research/Naukowy Przegląd Dziennikarski, 1 (4): S. 96-117.


Roither, M.; Ettl-Huber, S. (2012) Media in Austria. Small Landscape, Big Influence.. In: Naukowy Przegląd Dziennikarski (Journalism Research Review Quarterly): S. S. 96-117, Eigenverlag der Jagiellonen-Universität (Uniwersytet Jagielloński), Krakau.


Schreder, G.; Siebenhandl, K.; Mayr, E.; Smuc, M. (2012) The Ticket Machine Challenge: Social Inclusion by Barrier-free Ticket Vending Machines. In: Loos, E. F., Haddon, L. & Mante-Meijer, E., Generational Use of New Media: S. 129-148, Ashgate.


Pohl, M.; Smuc, M.; Mayr, E. (2012) The User Puzzle - Explaining the Interaction with Visual Analytics Systems. In: IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics, Vol. 18, 12: S. 2908-2916.


Nagl, M. (2012) Veränderungen begleiten. Was muss man als Führungskraft über das Gehirn wissen, um Veränderung erfolgreich zu managen. In: wissensmanagement - Das Magazin für Führungskräfte: S. 10-12.


Federico, P.; Aigner, W.; Miksch, S.; Windhager, F.; Smuc, M. (2012) Vertigo zoom: combining relational and temporal perspectives on dynamic networks. In: Proceedings of the Working Conference on Advanced Visual Interfaces (AVI2012): S. 437 - 440, ACM.


Windhager, F.; Smuc, M.; Zenk, L.; Federico, P.; Pfeffer, J.; Aignes, W.; Miksch, S. (2012) Visual Knowledge Network Analytics. In: Knowledge Management Handbook. (2nd Ed.): S. 187-206, CRC Press, Boca Raton, Florida.


Siebenhandl, K.; Smuc, M.; Windhager, F. (2011) A Message for You. In: E. Bekiaris, M. Wiethoff & E. Gaitanidou, Infrastructure and Safety in a Collaborative World: Road Traffic Safety: S. 243-263, Springer, Heidelberg.


Federico, P.; Aigner, W.; Miksch, S.; Windhager, F.; Zenk, L. (2011) A visual analytics approach to dynamic social networks. In: S. Lindstaedt & M. Granitzer, Proceedings of the 11th International Conference on Knowledge Management and Knowledge Technologies, ACM Press, New York.


Risku, H.; Mayr, E.; Windhager, F.; Smuc, M. (2011) An Extended Model of Knowledge Communication. The Situational View of Dealing with Asymmetries. In: Fachsprache, 3-4: S. 168-186, facultas.


Hopp, C.; Zenk, L. (2011) Collaborative team networks and implications for strategic HRM.. In: The International Journal of Human Resource Management: S. 1-20, Routledge, London.


Lutz, B. (2011) Die Sprache im Change Management. Linguistische Anmerkungen zu Verständlichkeit, Terminologie und Akzeptanz. In: Prof. Dr. Martin Eppler, Zeitschrift für Unternehmensentwicklung und Change Management: S. 65-69, Fachverlag der Verlagsgruppe Handelsblatt GmbH, Düsseldorf.


Pfeffer, T.; Lutz, B. (2011) Fallstudie 3: Donau-Universität Krems - Zentrum für Wissens und Informationsmanagement.. In: IQM- Integriertes Qualitätsmanagement in der Aus- und Weiterbildung: S. 145-149, Bertelsmann Verlag, Bielefeld.


Zenk, L.; Windhager, F.; Ettl-Huber, S.; Smuc, M. (2011) Kommunikationsflüsse im Bild. In: Medienjournal Sonderheft: S. 50-61.
Mayr, E.; Smuc, M.; Risku, H. (2011) Many roads lead to Rome: Mapping users' problem-solving strategies. Information Visualization, 10, 232-247. . In: Information Visualization No. 10: S. 232-247, Sage Publishing.


Schreder, G.; Mayr, E.; Siebenhandl, K.; Smuc, M.; Nagl, M. (2011) Narrative Interaction as Means for Intuitive Public Information Systems. In: International Journal of Public Information Systems: S. 143-149.


Windhager, F.; Mayr, E (2011) Re-Positioning Exhibits in Time and Space.. In: Proceedings of Re-Thinking Technology in Museums, Limerick, Ireland.


Federico, P.; Aigner, W.; Miksch, S.; Windhager, F.; Zenk, L. (2011) Visual Analytics of Dynamic Networks - A Case Study, London.
Windhager, F.; Zenk, L.; Federico, P. (2011) Visual Enterprise Networks Analytics. Visualizing Organizational Change.. In: Procedia - Social and Behavioral Sciences: S. 59-68, Elsevier.


Risku, H. (2010) A Cognitive scientific view on technical communication and translation: Do embodiment and situatedness really make a difference?, : S. 94-111.


Risku, H.; Reichelt, A.; Rossmanith, N.; Zenk, L. (2010) Artefakte in der Translationspraxis: Neue Technologie, neues Arbeiten, neues Denken. In: Reuter, Ewald; Kallmeyer, Werner & Schopp, Jürgen (Hgg.), Perspektiven auf Kommunikation, SAXA: S. 275 - 292.


Zenk, L.; Stadtfeld, C. (2010) Dynamic organizations. How to measure evolution and change in organizations by analyzing email communication. In: Elsevier, Procedia, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Elsevier: S. 14-25.


Lutz, B. (2010) Ein firmeninternes „Learning Network“: Angewandtes Wissensmanagement in einem Software-Entwicklungsbereich von Siemens. In: M. Peschl / H. Risku (Hrsg.), Kognition und Technologie im kooperativen Lernen: S. 119-132.


Risku, H.; Windhager, F.; Smuc, M.; Mayr, E. (2010) Ein Hammer für eine Schraube? Angepasste Weiterbildung in Organisationen – Eine Frage von Kultur, Kognition und Technologie. In: Göttingen: Vienna University Press, Kognition und Technologie im kooperativen Lernen. Vom Wissenstransfer zur Knowledge Creation: S. 93-108.


Risku, H.; Peschl, F.-M. (2010) Einführung: Lernen als kooperative Wissensgenerierung. In: Göttingen: Vienna Univ.Press, Kognition und Technologie im kooperativen Lernen: Vom Wissenstransfer zur Knowledge Creation: S. 7-14.


Zenk, L.; Stadtfeld, C.; Windhager, F. (2010) How to analyze dynamic network patterns of high performing teams. In: Elsevier, Procedia, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Elsevier.


Smuc, M.; Mayr, E.; Risku, H. (2010) Is your user hunting or gathering insights? Identifying insight drivers across domains.. In: In E. Bertini, H. Lam, & A. Perer (Eds.), Proceedings of BELIV'10: S. 49-54.


Risku, H.; Dickinson, A. M.; Pircher, R. (2010) Knowledge in Translation Studies and Translation Practice: Intellectual Capital in Modern Society. In: Gile, Daniel/Hansen, Gyde/Kocijancic-Pokorn, Nike (eds.), Why Translation Studies matters: S. 83-94.


Risku, H.; Peschl, F.-M. (2010) Kognition und Technologie im kooperativen Lernen: vom Wissenstransfer zur Knowledge Creation.
Risku, H. (2010) Lotsen im soziokulturellen Luftraum – TranslatorInnen im Tower transkultureller Fachkommunikation. In: Hebenstreit, Gernot; Grbic, Nadja; Vorderobermeier, Gisella & Wolf, Michaela, Festschrift für Erich Prunč.


Mayr, E.; Smuc, M.; Risku, H. (2010) Many roads lead to Rome. Mapping users’ problem solving strategies. In: E. Bertini, H. Lam, & A. Perer (Eds.), Proceedings of BELIV'10: S. 8-15.


Mayr, E.; Smuc, M.; Risku, H.; Aigner, W.; Bertone, A.; Lammarsch, T.; Miksch, S. (2010) Mapping the Users' Problem Solving Strategies in the Participatory Design of Visual Analytics Methods. In: Springer, HCI in work and learning, life and leisure: S. 1-13.


Ettl-Huber, S.; Spindler, M. M. (2010) Mehr als nur eine Pflichtübung – Zum Nutzen wissenschaftlicher Arbeiten für die berufliche Praxis am Fallbeispiel berufsbegleitender Weiterbildung an der Donau-Universität Krems. In: Verlagshaus Hernals, Zwischen Universität und Unternehmen. Kultur-, sozial- und wirtschaftsorientierte Forschung im Spannungsfeld von theoretischen Ansprüchen und praktischen Interessen: S. 381-398.


Ettl-Huber, S. (2010) Netzwerkanalyse als Methode in der Sozialwissenschaft. In: Verlagshaus Hernals, Zwischen Universität und Unternehmen. Kultur-, sozial- und wirtschaftsorientierte Forschung im Spannungsfeld von theoretischen Ansprüchen und praktischen Interessen: S. 285-300.


Maireder, A.; Nagl, M. (2010) Potentiale für Gewalt auf Social Network Sites. Cybermobbing im Kontext der Praktiken des Kommunikationsraumes. In: MedienJournal: S. 36-48.


Zenk, L.; Behrend, F. (2010) Soziale Netzwerkanalyse in Organisationen. Versteckte Risiken und Potentiale erkennen. In: Wissensmanagement, Wissenstransfer, Wissensnetzwerke: Konzepte, Methoden, Erfahrungen.: S. 211-232.


Smuc, M.; Mayr, E.; Windhager, F. (2010) The Game Lies in the Eye of the Beholder: The Influence of Expertise on Watching Soccer. In: Cognitive Science Society, Proceedings of the 32nd Annual Conference of the Cognitive Science Society: S. 1631-1637.


Smuc, M. (2010) Unveiling the Exploratory Mind. A Cognitive Approach to Human-Graph Interaction. In: Diagrams Graduate Symposion, Proceedings of the Diagrams 2010 Graduate Symposion: S. 9-12.


Lutz, B. (2010) Von der Anwendung der Angewandten Sprachwissenschaft: Ein Erfahrungsbericht. In: R. de Cillia/ H. Gruber, M. Krzyzanowski/ F. Menz (Hrsg.), Diskurs - Politik - Identität. Festschrift für Ruth Wodak: S. 149-158.


Mayr, E. (2010) Warum „Trainings von der Stange“ nicht passen. Maßgeschneiderte Weiterbildung für Organisationen.. In: Vienna University Press, Kognition und Technologie im kooperativen Lernen. Vom Wissenstransfer zur Knowledge Creation: S. 109-120.


Mayr, E. (2009) Awareness of shared goals and adaption of information to support learning in museums, Tübingen: Universität Tübingen.


Knipfer, K.; Mayr, E.; Zahn, C.; Schwan, S.; Hesse, FW. (2009) Computer support for knowledge communication in science exhibitions: Novel perspectives from research on collaborative learning.. In: Educational Research Review: S. 196-209.


Zenk, L.; Pircher, R.; Mayr, E.; Risku, H. (2009) Contextualization of situated e-learning and knowledge transfer in organizations. In: WM2009: 5th Conference on Professional Knowledge Management: S. 42-51, Bonn, Germany.


Schreder, G.; Siebenhandl, K.; Mayr, E. (2009) E- Inclusion in Public Transport. The Role of Self- Efficacy. In: HCI and Usability for e- Inclusion: S. 301-311, Springer, Berlin, Heidelberg, Germany.


Mayr, E.; Zenk, L.; Risku, H. (2009) Final version of organisational decision support. Public deliverable within the Eu- funded project PROLIX.


Smuc, M.; Mayr, E.; Risku, H.; Windhager, F. (2009) Finding your way in chronoland: Visual metaphors for orientation of temporal data explorers. In: Proceedings of the 31st Annual Conference of the Cognitive Science Society: S. 467-472.


Smuc, M.; Mayr, E.; Risku, H.; Windhager, F. (2009) Finding your way to chronoland: Visual metaphors for orientation of temporal data explorers. In: Proceedings of the 31st Annual Conference of the Cognitive Science Society.


Lammarsch, T.; Aigner, W.; Bertonr, A.; Gärtner, J.; Mayr, E.; Miksch, S.; Smuc, M. (2009) Hierarchial temporal patterns and interactive aggregated views for pixel- based visualizations. Proceedings of 13th International Conference on Information Visualisation. In: IEEE Computer Society Press.: S. 44-49.


Schreder, G.; Siebenhandl, K.; Mayr, E.; Smuc, M. (2009) Hindernis Fahrkartenautomat? Höhere Mobilitätschancen durch zugängliche und benutzerfreundliche Fahrkartenautomaten. In: G. Kempter, uDayVII. Technologienutzung ohne Barrieren: S. 105-114, Pabst, Lengerich, Germany.


Mayr, E.; Knipfer, K.; Wessel, D. (2009) In-sights into mobile learning: An exploration of mobile eye tracking methodology for learning in museums. In: Researching mobile learning: Frameworks, tools and research designs: S. 189-204, Peter Lang, Oxford.


Lutz, B. (2009) Linguistic Challenges in Global Software Developement: Lessons Learned in an International SW Developement Devision. In: Proceedings of the Fourth IEEE International Conference on Global Software Engineering: S. 249-253.


Windhager, F.; Zenk, L.; Risku, H. (2009) Netzwerkforschung in der Kognitionswissenschaft - Kognitionswissenschaft als Netzwerkforschung. In: Stegbauer, C., Handbuch Netzwerkforschung, VS Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden.


Smuc, M.; Windhager, F.; Siebenhandl, K.; Schreder, G. (2009) Schriftdesign auf den Punkt gebracht. Resultate der Lesbarkeitsstudie für Wechselverkehrszeichen aus dem EU- Projekt InSaftey. In: Zeitschrift für Verkehrssicherheit: S. 9-15.


Risku, H.; Mayr, E.; Smuc, M. (2009) Situated interaction and cognition in the wild, wild world: Unleashing the power of users as innovators.. In: Journal of Mobile Multimedias: S. 287-300.


Schreder, G.; Siebenhandl, K.; Mayr, Smuc, M. (2009) The ticket machine challenge? Social inclusion by barrier-free ticket vending machines. In: The good, the bad and the challenging: The user and the future of information and communication technologies: S. 780-790, ABS-Center, Koper, Slowenia.


Smuc, M.; Mayr, E.; Lammarsch, T.; Aigner, W.; Miksch, S.; Gärtner, J. (2009) To score or not to score? Tripling insights fpr participatory design. In: IEEE Computer Graphics & Application, 29(3): S. 29-38.


Gärtner, J.; Aigner, W.; Bertone, A.; Klausner, R.; Lammarsch, T.; Mayr, E.; Miksch, S.; Risku, H.; Smuc, M. (2009) Visual Analytics for Workforce Requirements, Accepted extended abstract at 19th International Symposium on Shiftwork and Working Time and Well-being in the 24th Society, Venezia, Italy.


Egger, S.; Simlinger, P.; Smuc, M.; Siebenhandl, K. (2008) AN e for Europe: The first design driven EU project- Substituting/optimizing (variable) message signs for the Trans European Road Network.. In: INternational Conference of Applications of Information Design 2008, Eskilstuna, Sweden.


Mayr, E.; Zenk, L.; Risku, H.; Pircher, L. (2008) Delivery of learning assessment guidelines advanced version (PROLIX Deliverable No. D4.3), Krems: Danube University.


Smuc, M.; Windhager, F.; Siebenhandl, K.; Egger, S. (2008) Designing letters on the dot. Testing of typerfaces for static and variable message signs to enhance legibility. In: Proceedings of the 15th ITS World Congress on Intelligent Transport Systems, ITS, New York, USA.


Siebenhandl, K.; Smuc, M.; Simlinger, P.; Egger, S. (2008) Evaluation of Pictorial Messages for Variable Message Signs to Enhance Comprehensibility. In: ITS Connections: Saving Time, Saving Lines, New York, USA.


Zauchner, S.; Zens, B.; Siebenhandl, K.; Jütte, W. (2008) Gendersensitives Design durch partizipative Mediengestaltung- Evaluationskonzept zur Entwicklung eines Onlinerollenspieles für Mädchen. In: A. Höber, Learning Communities; Der Cyberspace als neuer Lern- und Wissensraum: S. 247-258, Campus Verlag, Münster.


Zenk, L.; Pircher R.; Mayr, E.; Risku, H. (2008) Management of situated e-learning and oragnizations. In: Proceedings of the I-KNOW '08 and I-MEDIA '08: S. 280-287, J.UCS-Verlag der Technischen Universität Graz, Graz.


Gatscha, M.; Smuc, M.; Schreder, G. (2008) Merkmale der Tunnelgestaltung in ihren Auswirkungen auf Akzeptanz und Fahrverhalten. In: Zeitschrift für Verkehrssicherheit: S. 16-20.


Mayr, E.; Zenk, L.; Risku, H. (2008) Organisational analysis as important factos for optimization of workplace learning. In: e-LearningBaltics 2008- Proceedings of the 1st Inernational eLBa Science Conference: S. 1-9, Fraunhofer IRB Verlag, Stuttgart, Germany.


Windhager, F.; Zenk, L.; Risku, H. (2008) Situated organizational mapping. In: Stegbauer, C., Netzwerkanalyse und Netzwerktheorie: S. 239-250, VS - Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden.


Pircher, R.; Mayr, E.; Zenk, L.; Risku, H. (2008) Strategic e-learning in the workplace. In: Proceedings of ICELW- The International Conference on E-Learning in the Workplace 2008, New York, USA.


Husu, L.; Siebenhandl, K. (2008) Transfer models: Recommendations for implementing a summer school and mentoring and coaching program for women scientists, Krems, Danube University.


Smuc, M.; Mayr, E.; Lammarsch, T.; Bertone, A.; Aigner, W.; Risku, H.; Miksch, S. (2008) Visualizations at first sight. Do insights require training?. In: HCI and usability for education and work: S. 261-280, Springer, Berlin, Germany.


Weinberger, J.; Vasek, J.; Siebenhandl, K.; Egger, S.; Hollo, P. (2008) Vysledky posuzovani srozumitelnosti a pochopitelnosti dopravnich symbolu (piktogramu) realizovanych v Ceske republice, Rakousku a Madarsku. In: Silnicni obzor: S. 38-43.


Siebenhandl, K.; Risku, H.; Brugger, C.; Simlinger, P. (2007) Evaluating the comprehensibility of visualized information for the Trans European Road Network (TERN) as part of the EU Project IN-SAFTEY: INfrastructure and SAFTEY. In: Proceedings of the International Conference on Road Saftey and Simulation: S. 115, Rome.


Zauchner, S.; Siebenhandl, K.; Wagner, M. (2007) Gender in e-learning and educational games, Studienverlag, Innsbruck.


Smuc, M.; Windhager, F.; Siebenhandl, K.; Egger, S. (2007) Impaired visibility typeface test. In: In- Saftey Report, Vienna.


Wolf, B.; Ettl-Huber, S. (2007) Medienpräsenz von Frauen und gleichstellungsrelevanten Themen in den NÖ Medien; Forschungsbericht im Auftrag der Nö. Landesregierung.


Wessel, D.; Mayr, E. (2007) Potentials & challenges of mobile media in museums. In: International Journal of Interactive Mobile Technologies: S. 32-39.


Siebenhandl, K.; Brugger, Ch.; Simlinger. P.; Egger, S.; Weinberger, J.; Vasek, J. (2007) Results of the Comprehension Tests on animated pictograms conducted in Austria and Czech Republic. In: In-Saftey Report, Krems: Donau- Universität.


Siebenhandl, K.; Brugger, Ch.; Simlinger, P.; Egger, S.; Weinberger, J.; Vasek, J.; (2007) Results of the Comprehension Tests on pictograms conducted in Austria and Czech Republic and Hungary. In: Donau- Universität Krems, In- Saftey Report, Krems.


Siebenhandl, K.; Brugger, Ch.; Simlinger, P.; Egger, S.; Weinberger, J.; Vasek, J.; (2007) Results of the content structure tests on pictograms conducted in Austria and Czech Republic. In: In- Saftey Report, Krems, Donau- Universität.


Brandstätter, C.; Smuc, M. (2007) Structural equations models. Multilevel modelling and time series analysis in traffic research- methodology. In: Deliverable D7.4 of the EU FP6 project SafteyNet: S. 133-147.


Lutz, B. (2007) Training for Global software Developement in an International "Learning Network". In: Proceedings of the Second IEEE International Conference on Global Software Engineering: S. 140-147.


Stefan, C.; Smuc, M.; Schreder, G.; Gatscha, M.; Reichenauer, S.; Riccabona-Zecha, C. (2007) Verkehrssicherheitsvergleich unterschiedlicher Varianten der Schutzwegausstattung. In: M. Schneider, Forschungsarbeiten aus dem Verkehrswesen (Bd. 161), Wien: Bundesministerium für Verkehr, Innovation und Technologie


Zauchner, S.; Siebenhandl, K. (2006) A Game for Girls- The Developement of an Interactive Career Platform. In: Multimedia Applications in Education, MAPEC: S. 86-87, Graz.


Lutz, B. (2006) Ein "Learning Network" als innovative Form der firminternen Weiterbildung.. In: Elektrotechnik und Informationstechnik 123/11: S. 529-533.


Siebenhandl, K. (2006) Gender training for e-learning projects, : S. 157-170, Studienverlag, Innsbruck.


Zauchner, S.; Schwed, G.; Siebenhandl, K.; Schneider, J. (2006) SITCOM: Simulating IT careers for woman. In: Forschung zu blended learning. Österreichische F&E Projekte und EU Beteiligungen: S. 247-266, Verlag Forum Neue Medien in der Lehre, Graz.


Schwed, G.; Siebenhandl, K.; Tauber, H. (2006) Studie: Breitbandinternet in Niederösterreich. Mit Förderung durch das Amt der Niederösterreichischen Landesregierung, Abteilung Gesamtverkehrsangelegenheiten, St. Pölten. In: Unveröffentlichte Studie, Donau- Universität Krems, Krems.


Siebenhandl, K. (2005) Usability Report, SITCOM: Simulating IT- Careers for Woman, 1144444-CP-1-2004-1-AT-Minerva-MPP. In: unveröffentlichter Forschungsbericht, Zentrum für Telematik, Donau- Universität Krems.


Siebenhandl, K. (2004) Traffic telematics- catalyst for effient transport management. In: J. Günther, Mensch, Technologie, Management, Interdisziplinäre Herausforderungen: S. 185-191, Krems, Austria.


Neumayer, N.; Jaros-Sturhahn, A. (2003) Business Computing mit MS-Office 2003 und Internet: Eine Einführung an praktischen Beispielen, Springer, Berlin.


Lutz, B. (1999) Leitfaden zur sprachlichen Gestaltung der Sozialversicherungsgesetze. In: Bundesministerium für Arbeit, Gesundheit und Soziales: ASVG- Neue Wege für die Rechtsetzung: S. 29-84, Verlag Österreich, Wien.


Lutz, B. (1998) Hypertext: Das Medium und der Autor. Ein Erfahrungsbericht.. In: Mediendiskurse. Verbal- Workshop Graz 1996: S. 151-162, Lang, FrankfurtMain


Kaindl, H.; Lutz, B.; Tippold, P. (1998) Methodik der Softwareentwicklung. Vorhergehensmodell und State-of-the-Art der professionellen Praxis, Braunschweig, Vieweg.


Lutz, B. (1996) Verwaltungssprache und Computer. Zu den Grundlagen und Einsatzmöglichkeiten EDV- Basierter Texte. In: Bescheid geben: die österreichische Verwaltungssprache im Zeitalter der elektronischen Verfügbarkeit. In: European Journal for Semiotic Studies Vol 8-1.


Lutz, B. (1996) Zur Anwenderfreundlichkeit computerbasierter Technischer Dokumentation: Die Textlinguistik als missing link zwischen Hypertext-Forschung und Usability Engineering?. In: Researching Technical Documents, Groningen, University in Groningen.


Lutz, B. (1995) Hypertextlinguistik: Erfahrungen aus der Praxis- Anregungen für die linguistische Forschung. In: Osnabrücker Beiträge zur Sprachtheorie 50: S. 155-163.


Lutz, B. (1989) Fachtermini in Rundfunknachrichten- verständlich für die Allgemeinheit?. In: R. Wodak, Fachsprache und Kommunikation: S. 67-78, Bundesverlag, Wien.


Lutz, B. (1989) Fachtermini und lexikalische Variation in Rundfunknachrichten: Bemerkungen zum Verstehen von "Inflationsrate" und "Verbraucherpreisindex". In: B. Spillner, Perspektiven der Angewandten Linguistik: S. 84-88, Narr, Tübingen.


Lutz, B.; Wodak, R. (1987) Information für Informierte. Linguistische Studien zu Verständlichkeit und Verstehen von Hörfunknachrichten, Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften, Wien.


Lutz, B. (1987) Mediensprache und Verständlichkeit. In: Der Österreichische Journalist, Oktober 1987: S. 22-23.


Wodak, R.; Lutz, B. (1986) Ein Amerikaner in China. Nachrichten als Fortsetzungsroman. In: Medien Journal 10/4: S. 202-207.


Wodak, R.; Gruber, H.; Lutz, B.; Menz, F. (1986) Hainburg und die Medien- die Wirklichkeit ist so, wie wir sie sehen wollen. Eine qualitataive textlinguistische Untersuchung. In: Österreichische Zeitschrift für Politikwissenschaft 86/2: S. 139-155.


Lutz, B.; Wodak, R. (1986) Information für Informierte. Zusammenfassung der Ergebnisse des Forschungsprojekts "Sprachbarrieren im Hörfunk". In: Journal für Sozialforschung 26/2: S. 233-241.


Lutz, B. (1986) Verständlichkeit und Verstehen von Kurznachrichten in Österreich. In: W. Kühlwein, Neue Entwicklungen der Angewandten Linguistik: S. 24-26, Narr, Tübingen.


Lutz, B. (1985) Eine gewaltige Mure. Bemerkungen zum Verstehen österreichischer Rundfunknachrichten. In: Studi Tedeschi XXVIII,1-3: S. 269-299.


Lutz, B. (1985) Kommunikation und Institutionen- theoretische Vorüberlegungen. In: Aufrisse 6/4: S. 9-12.


Lutz, B. (1985) Verständlichkeitsforschung. In: Medien Journal 9/2: S. 11-17.


Wodak, R.; Lutz, B. (1984) Sprachbarrieren im Hörfunk: Projektkonzept. In: Wiener Linguistische Gazette 33-34: S. 95-104.