
Mag. Magdalena Fellner, MSc
Wissenschaftliche Mitarbeiterin - Department für Hochschulforschung
- magdalena.fellner@donau-uni.ac.at
- +43 2732 893-2264
- Zum Kontaktformular
- Campus Krems, Trakt L, 2. Stock, 2.204
- Universität für Weiterbildung Krems
- Department für Hochschulforschung
- Dr.-Karl-Dorrek-Straße 30
- 3500 Krems
- Österreich
Funktionen
- Leitung der Universitätslehrgänge Hochschul- und Wissenschaftsmanagement und Bildungsmanagement
- Koordination des Netzwerks „Hochschulforschung Österreich“
- Mitarbeit in Forschungs- und Entwicklungsprojekten im Bereich Bildungsmanagement und Hochschulentwicklung
Zur Person
- seit 2019: Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Department für Hochschulforschung, Universität für Weiterbildung Krems
- 2016 – 2019: Wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Linz School of Education, Abteilung für Bildungsforschung, Johannes Kepler Universität Linz
- 2016 – 2018: Projektkoordination im Europa Büro des Stadtschulrats für Wien
- 2014 – 2016: Bundeslehrerin an Allgemeinbildenden und Berufsbildenden Höheren Schulen
Akademische Ausbildung
- Social Policy and Social Research MSc an der University College London
- Lehrgang Ethik der Universität Wien
- Lehramtsstudium an der Geistes- und Kulturwissenschaftlichen Fakultät der Universität Wien und Universidad de Sevilla (Uf Deutsch, Uf Spanisch, Pädagogische Ausbildung)
Projekte (Auszug Forschungsdatenbank)
Symposium Validierung von non-formalem und informellem Lernen an Hochschulen
Steering Higher Education for Community Engagement (SHEFCE)
Publikationen (Auszug Forschungsdatenbank)
Fellner, M. (2023). Increasing the research relevance for societal actors: the contribution of participatory research techniques to knowledge democracy. In: Carayannis, E. G.; Grigoroudis, E.; Campbell, D. F. J.; Katsikas,S. K., The Elgar Companion to Digital Transformation, Artificial Intelligence and Innovation in the Economy, Society and Democracy: 203-223, Edward Elgar Publishing Limited, Cheltenham
Fellner, M; Pausits, A.; Reisky, F. (2023). Technology transfer and innovation in higher education governance: comparing conceptual understandings displayed by university performance agreements over time. In: Carayannis, E. G.; Grigoroudis, E.; Campbell, D. F. J.; Katsikas, S. K., The Elgar Companion to Digital Transformation, Artificial Intelligence and Innovation in the Economy, Society and Democracy: 308-325, Edward Elgar Publishing Limited, Cheltenham
Pausits, A.; Oppl, S.; Schön, S.; Fellner, M.; Campbell, D.F.J.; Dobiasch, M. (2023). Emergency and innovation: the impact of state-of-emergency on innovative educational practices during the Covid-19 pandemic. In: Carayannis, E. G.; Grigoroudis, E.; Campbell, D. F. J.; Katsikas, S. K., The Elgar Companion to Digital Transformation, Artificial Intelligence and Innovation in the Economy, Society and Democracy: 348-374, Edward Elgar Publishing Limited, Cheltenham
Fellner, M.; Pausits, A.; Pfeffer, T.; Oppl, S. (2022). Validierung und Anerkennung non-formal und informell erworbener Kompetenzen an Hochschulen. Rahmenbedingungen, Erfahrungen und Herausforderungen.https://www.waxmann.com/waxmann-buecher/?no_cache=1&tx_p2waxmann_pi2%5Bbuch%5D=BUC127957&tx_p2waxmann_pi2%5Bac. Waxmann, Münster, New York
Fellner, M. (2022). Darstellung und Zugänglichkeit der Informationen auf Hochschulwebseiten zur Anerkennung von Lernergebnissen für eine diverse Studierendenschaft. In: Fellner, M.; Pausits, A.; Pfeffer, T.; Oppl, S., Validierung und Anerkennung non-formal und informell erworbener Kompetenzen an Hochschulen. Rahmenbedingungen, Erfahrungen und Herausforderungen. 204-258, Waxmann, Münster, New York
Fellner, M.; Pausits, A.; Pfeffer, T.; Oppl, S. (2022). Herausforderungen und Chancen bei der Gestaltung von Anerkennungs- und Validierungsverfahren an Hochschulen. In: Fellner, M.; Pausits, A.; Pfeffer, T.; Oppl, S., Validierung und Anerkennung non-formal und informell erworbener Kompetenzen an Hochschulen. Rahmenbedingungen, Erfahrungen und Herausforderungen: 9-22, Waxmann, Münster, New York
Fellner, M.; Rusu, A. S.; Pausits, A (2022). Facets of Service Learning in Higher Education: A cross-case analysis of diverging conceptualisations. In: Sengupta, E.; Blessinger, P., Role of Education and Pedagogical Approach in Service Learning: 95-112, Emerald Publishing Limited, Bingley
Resch, K.; Fellner, M. (2022). European and Austrian perspectives on service-learning. In: Rodríguez-Izquierdo, R. M., Service Learning at a glance: 63-80, Nova Science Publishers, New York
Dobiasch, M.; Fellner, M.; Oppl, S. (2022). Digitale Kompetenzen in den Curricula und im Bildungs-standard für „Bewegung und Sport “in Österreich. In: Leipziger Sportwissenschaftliche Beiträge, Leipziger Sportwissenschaftliche Beiträge: 9, Lehmanns Media, Leipzig
Fellner, M. (2022). Studieren ohne Matura: Der Dritte Bildungsweg an Österreichs Hochschulen. Zeitschrift für Hochschulentwicklung, Jg. 17 / Nr. 4: 23-43
Fellner, M. (2022). Hochschulzugang zu weiterbildenden Master-Lehrgängen über die „gleichzuhaltende Qualifikation“. Neue@Hochschulzeitung, 4: 151-154, Verlag Österreich GmbH
Pausits, A.; Aichinger, R; Unger, M.; Fellner, M.; Thaler, B. (2021). Rigour and Relevance: Hochschulforschung im Spannungsfeld zwischen Methodenstrenge und Praxisrelevanz. Waxmann, Wien
Altrichter, H.; Herzog-Punzenberger, B.; Fulterer, S.; Brown, M.; Burns, D.; Nortvedt, G.A.; Skedsmo, G.; Wiese, E.; Nayir, F.; Fellner, M.; McNamara, G.; O’Hara, J. (2021). Leistungsbeurteilung und kulturelle Vielfalt: Herausforderungen und Bewertungspraktiken in Schulen der Sekundarstufe I in Österreich, Irland, Norwegen und der Türkei. Erziehung & Unterricht, 3+4: 251-261
Dobiasch, M.; Fellner, M.; Oppl, S. (2021). Digitale Kompetenzen in den Curricula und im Bildungsstandard für „Bewegung und Sport“ in Österreich. Leipziger Sportwissenschaftliche Beiträge, 2/2021: 9 - 29, LEHMANNS MEDIA
Fellner, M. (2021). Neugestaltung des rechtlichen Rahmens zur Validierung non-formalen und informellen Wissens an öffentlichen Universitäten. Perspektiven. BIFEB AKTUELL, 03: 8
Fellner, M.; Lessky, F.; Pausits, A. (2021). Community Engagement at the University for Continuing Education Krems: Results of TEFCE Toolbox Implementation. University for Continuing Education, University for Continuing Education, Krems
Pausits, A.; Oppl, S.; Schön, S.; Fellner; M.: Campbell, D. F. J.; Dobiasch, M. (2021). Distance Learning an österreichischen Universitäten und Hochschulen im Sommersemester 2020 und Wintersemester 2020/21. Bundesministerium für Bildung, Wissenschaft und Forschung, Wien
Herzog-Punzenberger, B.; Altrichter, H.; Brown, M.; Burns, D.; Nortvedt, G.; Skedsmo, G.; Wiese, E.; Nayir, F.; Fellner, M.; McNamara, G.; O’Hara, J. (2020). Teachers responding to cultural diversity: case studies on assessment practices, challenges and experiences in secondary schools in Austria, Ireland, Norway and Turkey. Educ Asse Eval Acc, 2020: https://doi.org/10.1007/s11092-020-09330-y
Nortvedt, G.; Wiese, E.; Brown, M.; Burns, D.; McNamara, G.; O’Hara, J.; Altrichter, H.; Fellner, M.; Herzog-Punzenberger, B.; Nayir, F.; Oya Taneri, P. (2020). Aiding culturally responsive assessment in schools in a globalising world. Educ Asse Eval Acc, 32: 5-27
Gregorová, A. B.; Matulayová, T.; Tkadlcíková, L.; Vodsedalek, V.; Rusu, A. S.; Costea-Barlutiu, C.; Fellner, M.; Pausits, A.; Reisky, F.; Ilic, B. C.; Jelenc, L.; Sporer, T.; Kohn, T.; Kurcíková, K.; Sabo, R.; Šavrnochová, M.; Šolcová, J.; Nemcová, L.; Heinzová, Z. (2020). Recommendations for Promoting and Strengthening Service-learning in European Higher Education. Project SLIHE, Rijeka
Vorträge (Auszug Forschungsdatenbank)
Service Learning an österreichischen Hochschulen. Eine Bestandsaufnahme
Jahrestagung des Hochschulnetzwerks „Bildung durch Verantwortung“ e.V., 30.09.2022
Aktionsplan zur Steigerung des gesellschaftlichen Engagements an der Universität für Weiterbildung Krems
Jahrestagung des Hochschulnetzwerks „Bildung durch Verantwortung“ e.V., 29.09.2022
Campus-Community Partnerships (CCP) – Ergebnisse einer österreichweiten Befragung zur Zusammenarbeit mit externen Partner*innen in der Hochschullehre.
ÖFEB Kongress 2022, 21.09.2022
Gleichwertig, aber nicht gleichartig: Das VANIKOM Pilotprojekt zur Validierung non-formal und informell erworbener Kompetenzen an Hochschulen
17. Jahrestagung der Gesellschaft für Hochschulforschung, 16.09.2022
Supporting Students’ Engagement and Participation by Institutionalizing Campus Community Partnerships (CCP) in German Speaking Higher Education (Germany, Switzerland and Austria)
Ecer Plus, 02.09.2022
Opportunities and challenges of the transition from VET to higher education
European First Year Experience, 22.04.2022
Entrepreneurship and Innovation at Austrian and Georgian Higher Education Institutions: The impact of contexts on different concepts and methods of implementation.
Uncertainty in Higher Education: Hochschulen in einer von Volatilität geprägten Welt., 19.10.2021
Campus Community Partnerships (CCP) in Higher Education - Outline of an Empirical Research Project on the Emergence and Institutionalisation of Campus-Community Partnerships at HEI in Germany, Switzer
4th European Conference on Service-Learning in Higher Education, 16.09.2021
Facilitating an interdisciplinary discourse on gender and diversity through digital learning
11th Gender Equality in Higher Education Conference 2021, 15.09.2021
Innovation and Distance Learning: How COVID-19 has Impacted Organizational Development of Austrian Higher Education Institutions
EAIR 43rd Annual Forum, 10.09.2021
Recognition of prior learning in Austrian and French higher education institutions
6th Central European Higher Education Cooperation (CEHEC) Conference, 22.04.2021
Enhancing the sustainability of Service Learning projects
International online Konferenz “What does it mean to be(come) an engaged university?”, 15.07.2020
Förderliche Rahmenbedingungen für die Etablierung von Service Learning an Hochschulen
8. Tag der Lehre der FH OÖ, 18.05.2020
Assessment Policies, Practices, and Constraints in Multicultural Classrooms: Global Messages Across Four Assessment Regimes
AERA 2020 Annual Meeting San Francisco, CA, 20.04.2020
Service Learning in Higher Education - Fostering Third Mission of Universities and Civic Engagement of Students. Setting up New Service Learning Projects
Universität Wien, Winter School, 18.02.2020
Leistungsbeurteilung angesichts sprachlicher und kultureller Diversität
ÖFEB-Kongress 2019, PH OÖ, Österreich, 17.09.2019