Dr. Hanna Brinkmann, M.A.
Senior Researcher - Center for Cultures and Technologies of Collecting
- hanna.brinkmann@donau-uni.ac.at
- +43 2732 893-2559
- To contact form
- Campus Krems, Tract F, 3rd Floor, 3.304
- University for Continuing Education Krems
- Center for Cultures and Technologies of Collecting
- Dr.-Karl-Dorrek-Straße 30
- 3500 Krems
- Austria
About the person
Forschungsschwerpunkte
- Rezeptionsästhetik
- Visual Culture Studies
- Empirical Aesthetics
- Methoden der Kunstgeschichte
- Eye Tracking
- Museum Studies
- Visitor Studies
Memberships
- ICOM Österreich
- Deutscher Kunsthistorikerverband e.V.
- DArthist net
- Sorority - Verein zur branchenübergreifenden Vernetzung und Karriereförderung von Frauen* in Österreich
Projects (Extract Research Database)
Running projects
Art Experience in the (Post-) Digital Age - { original | digital | virtual }
Duration: 15/03/2024–13/03/2027
Principle investigator for the project (University for Continuing Education Krems): Hanna Brinkmann
Funding: FWF
Duration: 01/12/2023–31/08/2026
Principle investigator for the project (University for Continuing Education Krems): Stefanie Auer
Funding: Sonstige
Duration: 01/09/2023–31/03/2025
Principle investigator for the project (University for Continuing Education Krems): Anja Grebe
Funding: Bundesländer (inkl. deren Stiftungen und Einrichtungen)
Publications (Extract Research Database)
Brinkmann, H,. Grebe, A., Lopin, M. (2024). Partizipation, Co-Kreation und Citizen Science – Zwischen Grundlagenforschung und digitaler Kulturvermittlung. In: DHd 2024. Quo Vadis DH: https://doi.org/10.5281/zenodo.10698197, zenodo, online
Brinkmann, H.; Potz, B.; Wimmer, S. & Denk, N., (2024). Exploring Archival Practices: Unveiling Cultural Heritage Through a Live Escape Room Experience. DAC, Digitales Journal für Kunst- & Kulturwissenschaften, Varieties on how to play, 1: https://doi.org/10.48341/j72z-sy48
Brinkmann, H.; Potz, B.; Wimmer, S.; Denk, N. (2024). Exploring Archival Practices: Unveiling Cultural Heritage Through a Live Escape Room Experience. DAC - Digital Journal for Arts and Cultural Studies, 01: 1-23
Brinkmann, H., Mikuni, J., Dare, Z., Kawabata, H., Leder, H., & Rosenberg, R. (2023). Cultural diversity in oculometric parameters when viewing art and non-art. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, online: https://doi.org/10.1037/aca0000563
Kühnapfel, C., Fingerhut, J., Brinkmann, H., Ganster, V., Tanaka, T., Specker, E., Mikuni, J., Güldenpfennig, F., Gartus, A., Rosenberg, R., & Pelowski, M. (2023). How Do We Move in Front of Art? How Does This Relate to Art Experience? Linking Movement, Eye Tracking, Emotion, and Evaluations in a Gallery-Like Setting. Empirical Studies of the Arts, 0/0: https://doi.org/10.1177/02762374231160000
Boddy, J.; Brinkmann, H.; Specker, E.; Forster, M., Leder, H., and Rosenberg, R. (2023). The Universality of Aesthetic Effects An Empirical and Historical Assessment of a Persistent Idea. Zeitschrift für Ästhetik und Allgemeine Kunstwissenschaft (ZÄK), 68/2: 147-169, Felix Meiner Verlag
Brinkmann, H. (2023). Objektgeschichten aus niederösterreichischen Stadtmuseen. Zur Nutzung, Evaluierung und Erweiterung der MuseumsMenschen-Web-App. Österreich Geschichte, Literatur, Geographie, 3: 9-20
Aufreiter, Johanna; Brinkmann, Hanna; Huemer, Christian; Stegbauer, Sylvia; Zuanni, Chiara (2023). DArtHist Austria - Netzwerk für digitale Kunstgeschichte in Österreich. Anna Maria Borowska; Katja Brunn; Anja Grebe; Nadine Hauptmann; Sandra Hindriks; Alice Hoppe-Harnoncourt; Sophie Morawitz; Katharina Pohler, VÖKK Journal: 11-13, Wien
Reitstätter, L.; Brinkmann, H., Santini, T.; Specker, E.; Dare, Z.; Bakondi, F.; Miscená, A.; Kasneci, E.; Leder, H.; Rosenberg, R. (2023). L’accrochage fait la différence: une étude oculométrique mobile sur la perception de l’art avant et après le réaménagement d’un musée. In: Mathias BLANC Jacqueline EIDELMAN Anik MEUNIER, Voir autrement Nouvelles études sur les visiteurs des musées: 123-158, La Documentation française, Paris
Brinkmann, H. (2022). Sehen vergleichen. Empirisch-experimentelles Forschen mit widerspenstigen Bildern. In: Grave, J. / Heyder, J. / Hochkirchen, B., Vor dem Blick. Zurichtungen des Betrachtens von Bildern: 231-276, Bielefeld University Press, Bielefeld
Brinkmann, Hanna (2022). Temperature, Sound, and Feeling. When children engage with the aesthetic effects of colors. In: Ludwig, Sämi; Starck-Adler, Astrid; Karliczek André, Colors and Cultures: Interdisciplinary Explorations / Couleurs et cultures: explorations interdisciplinaires. 65-77, Salana, Berkeley/Mulhouse/Jena
Grebe, A.; Brinkmann, H. (2022). Kunstvermittlung und Demenz. Zur Gründung der Krems Arts Education & Dementia Initiative (KAEDI). In: Armin Laussegger und Sandra Sam, Tätigkeitsbericht 2021 der Landessammlungen Niederösterreich und des Zentrums für Museale Sammlungswissenschaften: 174-179, Landessammlungen NÖ, St. Pölten
Brinkmann, H.; Grebe, A., Lopin, M. (2022). Ein gemeinsames Online-Tool als Chance für Kooperation und Kollaboration. neues museum, 22-4: 34-36, Museumsbund Österreich
Brinkmann, Hanna (2022). Projektbericht: Wild colors, gentle lines? Engaging with color and line in an interactive children’s environment.
Brinkmann, H. (2021). Auf den Spuren von Seh-Modi beim Kunstbetrachten. In: Christiane Schürkmann; Nina Tessa Zahner, Wahrnehmen als soziale Praxis. Künste und Sinne im Zusammenspiel: 303-332, Springer, Wiesbaden
Brinkmann, H. (2021). Kulturelle Varianzen bei der Kunstbetrachtung. Überlegungen zur empirischen Erforschung von Sehgewohnheiten. 21: Inquiries into Art, History, and the Visual. Beiträge zur Kunstgeschichte und visuellen Kultur, Bd. 2 Nr. 1: 159-194, Uni Heidelberg
Dare, Z., Brinkmann, H., & Rosenberg, R. (2020). Testing a calibration-free eye tracker prototype at the Kunsthistorisches Museum in Vienna. Journal of Eye Movement Research, 13(2): doi.org/10.16910/jemr.13.2.10
Reitstätter, L., Brinkmann, H., Santini, T., Specker, E., Dare, Z., Bakondi, F., Miscena, A., Kasneci, E., Leder, H. & Rosenberg, R., (2020). The display makes a difference: A mobile eye tracking study on the perception of art before and after a museum’s rearrangement. Journal of Eye Movement Research, 13(2): https://doi.org/10.16910/jemr.13.2.6
Brinkmann, H.; Commare, L. (2020). The Art of Visualising Eye Movements. In: Bracker, J.; Hubrich, A-K., The Art of Reception: 280-292, Cambridge Scholars Publishing, Newcastle upon Tyne
Lectures (Extract Research Database)
{ original | digital | virtual } Art Experience in the (Post-) Digital Age
#digiRoundtable, 20/11/2024
Kunsterfahrung im (post-) digitalen Zeitalter
15. Jahrestagung des Fachverbands für Kulturmanagementforschung, 11/10/2024
Exploring Archival Practices: Unveiling Cultural Heritage Through a Live Escape Room Experience
Beyond the Lock: Innovative Approaches to Escape Rooms in Education, Culture, and Organisational Development, 05/07/2024
Gesundes Museum
Demenzstrategie Tagung 2024, 28/05/2024
Josef Albers’s Homage to the Square Series – Exploring the Reality of Color through controlled Combinations
REAL COLORS AND CULTURES / VRAIES COULEURS ET CULTURES, 25/04/2024
Partizipation, Co-Kreation und Citizen Science – Zwischen Grundlagenforschung und digitaler Kulturvermittlung
DHd Passau - #Quo Vadis DH?, 29/02/2024
The potential effect of cultural objects - aesthetic experiences, enjoyment, and visual literacy. Keynote
CoBeNe PhD Academy 2024, 01/02/2024
Industriekultur im Dialog. Citizen Science-Ansätze bei der Erforschung der Werftsammlung Korneuburg
Industriekultur – Bewahren, erforschen, vermitteln. Symposium des Instituts für Österreichkunde, 02/12/2023
Make me up and invisible: Visual metaphors and visual dissonance in Rachel MacLean‘s feminist art movie
CONTESTED VISIBILITIES: EVERYDAY POLITICS AND ONLINE IMAGINARIES OF THE BODY, 06/09/2023
Künstlerinnen aus Krems für den Edit-a-thon
Queerfeministische Aktionswoche 2023, 14/03/2023