
Dr.phil. Viola Rühse, M.A.
Wissenschaftliche Mitarbeiterin - Zentrum für Bildwissenschaften
- viola.ruehse@donau-uni.ac.at
- +43 2732 893-2570
- +43 2732 893-4550 (Fax)
- Zum Kontaktformular
- Campus Krems, Trakt F, 1. Stock, 1.05
- Donau-Universität Krems
- Zentrum für Bildwissenschaften
- Dr.-Karl-Dorrek-Straße 30
- 3500 Krems
- Österreich
Publikationen (Auszug Forschungsdatenbank)
Horvath, A.S.; Rühse, V.; Raptis D. (2021). SoundSculpt: A Design Framework for 3D Modelling and Digitally Fabricating Sound Patterns. In: OzCHI 2020, OzCHI 2020: 32nd Australian Conference on Human-Computer Interaction. Association for Computing Machinery, Proceedings 2020: Online, OzCHI 2020, Australia
Rühse, V. (2021). Facebook’s MPK 20 Headquarters designed by Frank Gehry. In: Grau; O.; Hinterwaldner I., Retracing Political Dimensions: Strategies in Contemporary New Media: 242-256, DE GRUYTER, Berlin
Rühse, V.; Horwath, A. (2021). CHLADNI PATTERNS GONE 3D COMPUTATIONAL DESIGN AND DIGITAL FABRICATION METHODS FOR PRODUCING SOUND-INFORMED GEOMETRIES. In: Howard Griffin, CONNECTIONS: EXPLORING HERITAGE, ARCHITECTURE, CITIES, ART, MEDIA: 316-326, AMPS PROCEEDINGS SERIES 20.2, University of Kent, Canterbury
Rühse, V. (2020). Las pinturas de cine de Edward Hopper. Nostalgia del palacio de cine, desilusión del acomodador y amenazas de bomba. In: Universität Malaga, Boletín de Arte 20: Nr. 20, Universität Malaga, Malaga, Spanien
Rühse, V., Horvath, A.S. (2020). The Chladni Wall. In: Constantine Stephanidis et. al. (ed.), HCI International 2020 – Late Breaking Posters, Proceedings, Part II: 10.1007/978-3-030-60703-6_50, Springer, Copoenhagen, Denmark
Rühse, V. (2020). Luxurious cinema palaces in the roaring twenties and the 21st century: Critical analyses of movie theatres by Siegfried Kracauer and their relevance today. Cultural Intertexts, Nr. 10: 13-30
Rühse, V. (2019). Duane Hanson’s Man on Mower – A Suburban American Everybody in the Mid-1990s. In: Anna Schober, Popularisation and populism in the visual arts: attraction images: 138-147, Routledge, New York, London
Rühse, V. (2019). Alison Knowles’s “Bean Rolls”: The influence of mycological and aesthetic discussions with John Cage on early women’s Fluxus aesthetics. In: RE:SOUND 2019, RE:SOUND 2019 – 8th International Conference on Media Art, Science, and Technology: Proceedings, DOI:10.14236/ewic/resound19.1., Universität Aalborg, Aalborg Denmark
Grau, O.; Haller, S.; Hoth, J.; Rühse, V.; Schiller, D.; Seiser, M. (2019). Documenting Media Art: An Archive and Bridging Thesaurus for MediaArtHistories. Leonardo, 52: 435-441
Rühse, V. (2018). Das römische „Stadio dei Marmi“ in Fotografien von Armin Bardel. Armin Bardel, Aktuelle Fotografien, 2018: 11-16
Rühse, V.; Grau, O. (2018). Documenting Media Art: A WEB 2.0-Archive and Bridging Thesaurus for MediaArtHistories. LEONARDO, XX: 10
Rühse, V. (2018). Einführung in die Ausstellung „Armin Bardel – Aktuelle Fotografien. Armin Bardel - Aktuelle Fotografien - Ausstellung in der Galerie Daliko bis 9. März
Rühse, V. (2018). Flute Rhythms. Baroque meets tango, gets the blues and dances a waltz. Text zum Konzert „I Flauti Traversi, Konzertprogrammbooklet: 3-4
Rühse, V. (2018). Verschiedene Aspekte der Landschafts- und Stadtdarstellungen des österreichischen Fotografenduos „Silverfineart".
Grau, O.; Coones, W.; Rühse, V. (2017). Museum and Archive on the Move - Changing Cultural Institutions on the Digital Era. DE GRUYTER, Berlin
Grau, O.; Coones, W.; Rühse, V. (2017). Museum and Archive on the Move: Changing Cultural Institutions in the Digital Era, Introduction. In: Oliver Grau, Wendy Coones, Viola Rühse, Museum and Archive on the Move: Changing Cultural Institutions in the Digital Era: 9-22, DE GRUYTER, Berlin
Rühse, V. (2017). Jazz zwischen Massenkultur und partizipativer Arbeitermusik – Eric Hobsbawms und Theodor W. Adornos Jazzanalysen in den 1950er Jahren. In: Andreas Linsenmann und Thorsten Hindrichs, Hobsbawm, Newton und Jazz. Zum Verhältnis von Musik und Geschichtsschreibung. 77-110, Schöningh, Paderborn
Rühse, V. (2017). The Digital Collection of the Rijksmuseum: Open Content and the Commercialisation of a National Museum. In: Grau,O.; Coones, W.; Rühse, V., Museum and Archive on the Move: 37-56, DE GRUYTER, BERLIN
Grau, O.; Haller, S.; Rühse, V.; Hoth, J.; Schiller, D.; Seiser, M. (2017). Documenting Media Art: Towards a social WEB 2.0 - Archive for MediaArtHistories and an intergrative Bridging Thesaurus. Verband österreichischer Kunsthistorikerinnen und Kunsthistoriker (VöKK), Newest Art History - Wohin geht die jüngste Kunstgeschichte? 201-222, Wien
Grau, O.; Haller, S.; Rühse, V.; Hoth, J.; Schiller, D.; Seiser M. (2017). DOCUMENTING MEDIA ART: 201 Towards a social WEB 2.0-Archive for MediaArtHistories and an integrative Bridging Thesaurus. Verbandes österreichischer Kunsthistorikerinnen und Kunsthistoriker, 18. Tagungsband des Verbandes österreichischer Kunsthistorikerinnen und Kunsthistoriker, Verband österreichischer Kunsthistorikerinnen und Kunsthistoriker (VöKK), Wien
Vorträge (Auszug Forschungsdatenbank)
Edward Hoppers Kinobilder
Aktuelle Tendenzen in Fototheorie und Bildwissenschaft, 23.03.2021
An der Front und in Hitlers Badewanne – Lee Miller als surrealistische Kriegskorrespondentin
HGB Leipzig, Institut für Theorie, 14.12.2020
SoundSculpt: A Design Framework for 3D Modelling and Digitally Fabricating Sound Patterns
OzCHI 2020: 32nd Australian Conference on Human-Computer Interaction. Association for Computing Machinery, 02.12.2020
Wolfgang Petzet’s pamphlet Verbotene Filme [Banned films] and the censorship debate at the end of the Weimar Republic
Screening Censorship Conference, 16.10.2020
Sonoid
Lange Nacht der Forschung Digital 2020, 09.10.2020
The Chladni Wall
22nd International Conference on Human-Computer Interaction, 19.07.2020
Chladni Patterns gone 3D: Computational design and digital fabrication methods for producing sound-informed geometries
Conference “Connections: Exploring Heritage, Architecture, Cities, Art, Media", 29.06.2020
Alison Knowles's "Sound Poetry": The Influence of Mycological and Aesthetic Discussions with John Cage on Early Women's Fluxus Aesthetics
RE:SOUND, the 8th International Conference on the Histories of Media Arts 2019, Aalborg University, Aalborg, Dänemark, 20.08.2019
Lee Miller als surrealistische Kriegskorrespondentin in Hitlers Badewanne
Duesseldorf Photo Weekend, Vortragsprogramm, Haus der Universität, Düsseldorf, Deutschland, 10.03.2019
Die digitale Sammlung des Rijksmuseums – Eine Fallstudie
Das Kunstmuseum im digitalen Zeitalter - 2019, Internationale Konferenz, Belvedere (Österreichische Galerie Belvedere), Wien, Österreich, 10.01.2019
Visual Competencies through Image Science
Lancaster University, Lancaster UK , 16.10.2018
Facebook’s green headquarters
SLSAeu conference 2018 („Green“), Universität Kopenhagen, 14.06.2018
Zu Victoria Coelns neuer chromotoper Lichtintervention
Ausstellungsraum Wien, 28.05.2018
Armin Bardel – Aktuelle Fotografien
Galerie Daliko, Krems an der Donau, 16.02.2018
Verschiedene Aspekte der Landschafts- und Stadtdarstellungen des österreichischen Fotografenduos „Silverfineart“
Bildraum 01, Wien, 17.01.2018
Facebook's MPK20 Headquarters by Frank Gehry
Re:Trace - 7th International Conference for Histories of Media Art, Science and Technology, 23.11.2017
Duane Hanson's Sculptures of American Everyday Life
3rd ISA Forum of Sociology: Viusalizing Spaces of the Everyday, 12.07.2016
Lee Millers Darstellung des Ende des Zweiten Weltkrieges
Deutsch Historischen Institut Warschau Konferenz: Der 8. Mai: Ein ortloser Erinnerungsort? Internationale und interdisziplinäre Perspektiven, 08.05.2016
The collaborative “Archive of Digital Art” (ADA)
Harvestworks New York, 18.03.2016
Archive of Digital Art
Österr. Kunsthistorikertag, Univeristät Wien, 06.11.2015