Gerti Pishtari, PhD
Wissenschaftlicher Mitarbeiter - Zentrum für Digitalisierung im lebensbegleitenden Lernen
-
gerti.pishtari@donau-uni.ac.at
-
+43 2732 893-5407
-
Zum Kontaktformular
-
Campus Krems, Trakt K, 2. Stock, 2.245
- Universität für Weiterbildung Krems
- Zentrum für Digitalisierung im lebensbegleitenden Lernen
- Dr.-Karl-Dorrek-Straße 30
- 3500 Krems
- Österreich
Projekte (Auszug Forschungsdatenbank)
Laufende Projekte
TAICo - Teacher-AI Complementarity
Projektzeitraum: 01.02.2025–31.01.2028
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Tobias Ley
Fördergeber: EU
Human-Centered Development and Deployment of AI
Projektzeitraum: 01.01.2023–31.12.2026
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Tobias Ley
Fördergeber: FFG
Publikationen (Auszug Forschungsdatenbank)
Harshani De Silva, L. M.; Rodríguez-Triana, M. R.; Chounta, I. A.; Pishtari, G. (2025). Curriculum analytics in higher education institutions: a systematic literature review. Journal of Computing in Higher Education, Volume 37, Issue 3: 898-944
Sarmiento-Márquez, E. M. ;Prieto, L. P.; Poom-Valickis, K., Pishtari, G.; Saar, M.; Sillaots, P. (2025). Monitoring and evaluating school-university partnerships: insights from the usability assessment and refinement of a conceptual framework. Social Sciences & Humanities Open, Volume 12, 2025, 101641: https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2025.101641
Tammets, K. Sosnovsky, S.; Mello, R. F.; Pishtari, G.; Nazaretsky, T. (2025). Two Decades of TEL. From Lessons Learnt to Challenges Ahead: 20th European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL 2025. Springer Nature, Newcastle upon Tyne and Durham
Wagner, M.; Gössl, A.; Pishtari, G; Ley, T. (2025). Potenziale von Künstlicher Intelligenz für die Hochschullehre - eine Analyse von Strategiepapieren. Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 20(SH-KI-1): 51-70
Ley, T.; Cukurova, M.; Edwards, J.; Falhs, A.; Järvelä, S.; Kasepalu, R.; Molenaar, I.; Pishtari, G.; Rummel, N.; Sikk, J.; Suraworachet, W.; Tammets, K.; Topali, P.; Zhou, Q. (2025). Teaching with AI: The Role of Teachers in the Hybrid Intelligent System. In: European Conference on Technology Enhanced Learning: https://doi.org/10.1007/978-3-032-03873-9_3, Springer, Newcastle and Durham
Pishtari, G. (2025). ReflectionApp: AI-Driven Assistant for Scaffolding Student Reflections. In: European Conference on Technology Enhanced Learning: https://doi.org/10.1007/978-3-032-03873-9_49, Springer Nature, Newcastle and Durham
Harshani De Silva, L. M; Rodríguez-Triana, M. J.; Chounta, I.; Pishtari, G. (2024). Curriculum analytics in higher education institutions: a systematic literature review. Journal of Computing in Higher Education, Published 23 August 2024: https://doi.org/10.1007/s12528-024-09410-8
Wagner, M; Pishtari, G.; Ley, T. (2024). The role of learning activities and social presence in synchronous hybrid classrooms: results from a natural experiment. Interactive Learning Environments, in press: 1-19
Ferreira Mello, R.; Rummel, N.; Jivet, I.; Pishtari, G.; Ruipérez-Valiente, J. A (2024). Technology Enhanced Learning for Inclusive and Equitable Quality Education: 19th European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL 2024, Krems, Austria, September 16–20, 2024, Proceedings, Part II. Springer Cham, Krems, Austria
Pishtari, G.; Sarmiento-Márquez, E.; Rodríguez-Triana, M. J.; Wagner, M.; Ley, T. (2024). Mirror mirror on the wall, what is missing in my pedagogical goals? The Impact of an AI-Driven Feedback System on the Quality of Teacher-Created Learning Designs. In: Proceedings of the 14th Learning Analytics and Knowledge Conference: https://doi.org/10.1145/3636555.3636862, ACM, New York
Pishtari, G.; Wagner, M; Ley, T. (2024). Ein Forschungsu¨berblick u¨ber den Einsatz von Ku¨nstlicher Intelligenz fu¨r das Lehren und Lernen in der Hochschulbildung. In: Von KI lernen, mit KI lehren: Die Zukunft der Hochschulbildung: 11-35, BoD, Wien
Wagner, M.; Gössl, A.; Pishtari, G.; Ley, T. (2024). Sammlung und Analyse von Strategiepapieren zu KI in der Hochschullehre im Governance-Bereich. In: Von KI lernen, mit KI lehren: Die Zukunft der Hochschulbildung: 36 - 73, BoD, Wien
Ley, T.; Tammets, K.; Pishtari, G.; Chejara, P.; Kasepalu, R.; Khalil, M.; Saar, M.; Tuvi, I.; Väljataga, T.; Wasson, B. (2023). Towards a partnership of teachers and intelligent learning technology: A systematic literature review of model-based learning analytics. Journal of Computer Assisted Learning, 39(5): 1397-1417
Prieto, Luis P.; Pishtari, Gerti; Dimitriadis, Yannis; Rodríguez-Triana, María Jesús; Ley, Tobias; Odriozola-González, Paula (2023). Single-case learning analytics: Feasibility of a human-centered analytics approach to support doctoral education. Journal of Universal Computer Science, 29: 1033-1068
Hirv-Biene, Jaanika; Pishtari, Gerti; Wagner, Marlene; Sarmiento-Márquez, Edna Milena; Ley, Tobias (2023). A Learning Design to Support Transfer of Training in Continuing Education. In: EC-TEL 2023: Responsive and Sustainable Educational Futures: https://doi.org/10.1007/978-3-031-42682-7_7, Springer, Heidelberg
Pishtari, Gerti; Sarmiento-Márquez, Edna Milena; Rodríguez-Triana, María Jesús; Wagner, Marlene; Ley, Tobias (2023). Evaluating the Impact and Usability of an AI-Driven Feedback System for Learning Design. In: EC-TEL 2023: Responsive and Sustainable Educational Futures: https://doi.org/10.1007/978-3-031-42682-7_22, Springer, Heidelberg
Prieto, Luis P; Rodríguez-Triana, M. Jesús; Dimitriadis, Y.; Pishtari, G.; Odriozola-González, P. (2023). Designing Technology for Doctoral Persistence and Well-Being: Findings from a Two-Country Value-Sensitive Inquiry into Student Progress. In: EC-TEL 2023: Responsive and Sustainable Educational Futures: https://doi.org/10.1007/978-3-031-42682-7_24, Springer, Heidelberg
Wagner, Marlene; Pishtari, Gerti; Ley, Tobias (2023). Here or There? Differences of On-Site and Remote Students’ Perceptions of Usability, Social Presence, Engagement, and Learning in Synchronous Hybrid Classrooms. In: EC-TEL 2023: Responsive and Sustainable Educational Futures: https://doi.org/10.1007/978-3-031-42682-7_30, Springer, Heidelberg
Pishtari, G.; Ley, T.; Khalil, M.; Kasepalu, R.; Tuvi, I. (2023). Model-Based Learning Analytics for a Partnership of Teachers and Intelligent Systems: A Bibliometric Systematic Review. Education Sciences, 13(5): 498
Pishtari, G.; Rodríguez-Triana, M. J.; Prieto, L. P.; Ruiz-Calleja, A.; Väljataga, T. (2022). What kind of learning designs do practitioners create for mobile learning? Lessons learnt from two in-the-wild case studies. Journal of Computer Assisted Learning, 2022: 1-17
Vorträge (Auszug Forschungsdatenbank)
The Role of Learning Activities and Social Presence in Synchronous Hybrid Classrooms
EARLI-Konferenz, 27.08.2025
Der Stand der Forschung zu KI in der Hochschullehre
Netzwerk Hochschulforschung, 12.12.2024
Ein Forschungsüberblick über den Einsatz von Künstlicher Intelligenz für das Lehren und Lernen in der Hochschulbildung
Von KI lernen, mit KI lehren. Die Zukunft der Hochschulbildung, 11.11.2024