Natalie Denk

Funktionen

Leitung, Zentrum für Angewandte Spieleforschung
Studiengangsleitung
wissenschaftliche Mitarbeit

Zur Person

Forschungsschwerpunkte

  • Game-based Education
  • Educational Game Design
  • Gender & Diversity im Kontext digitaler Spielkultur
  • Qualitative Sozialforschung
  • Medienpädagogik

Projekte (Auszug Forschungs­datenbank)

Laufende Projekte

UWK 360°

Projektzeitraum: 01.04.2024–31.03.2025
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Gregor Pirker
Fördergeber: Sonstige

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FROG - Future and Reality of Gaming 2024

Projektzeitraum: 01.04.2024–31.10.2025
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Natalie Denk
Fördergeber: Bund (Ministerien)

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CosTechPlay - Talenteförderung im Bereich STEAM durch Cosplay und Making

Projektzeitraum: 01.09.2023–31.08.2025
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Natalie Denk
Fördergeber: FFG

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Abgeschlossene Projekte

ReTrans - Working with Interpreters in Refugee Transit Zones: Capacity building and awareness-raising for higher education contexts

Projektzeitraum: 01.05.2022–30.04.2024
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Natalie Denk
Fördergeber: EU

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Games for Innovation, Games for All: G.I.G.A.

Projektzeitraum: 01.12.2021–30.11.2023
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Natalie Denk
Fördergeber: EU

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TRinE: Telepresence Robots in Education

Projektzeitraum: 01.03.2021–28.02.2023
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Natalie Denk
Fördergeber: EU

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StreamIT!

Projektzeitraum: 01.09.2020–30.08.2022
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Natalie Denk
Fördergeber: FFG

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E-MINT

Projektzeitraum: 01.09.2019–31.10.2021
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Natalie Denk
Fördergeber: FFG

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Waldviertel Digital

Projektzeitraum: 01.03.2019–30.09.2021
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Natalie Denk
Fördergeber: Sonstige
Förderprogramm: FGOE

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Cycle4Value

Projektzeitraum: 01.09.2019–31.08.2021
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Thomas Wernbacher
Fördergeber: FFG

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Create Digital Games for Education

Projektzeitraum: 01.10.2017–30.08.2020
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Natalie Denk
Fördergeber: EU
Förderprogramm: ERASMUS+

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Walk Your City: Forcierung des Fußgängerverkehrs in Städten anhand innovativer, verhaltensbasierter Interventionsformen

Projektzeitraum: 01.04.2018–31.03.2020
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Thomas Wernbacher
Fördergeber: FFG
Förderprogramm: FFG - Mobilität der Zukunft

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Lehre?Respekt!

Projektzeitraum: 01.03.2019–01.08.2019
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Natalie Denk
Fördergeber: sonstige öffentlich-rechtliche Einrichtungen (Körperschaften, Stiftungen, Fonds)

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Publikationen (Auszug Forschungs­datenbank)

Zwischenberger, M.; Denk, N.; Pasch, H.; Wimmer, S. (2024). (Un-)Finished Stories: Crafting Interactive Stories of Interpreted Encounters for Educational Purposes. In: Iacono, K; Heinisch, B.; Poellabauer, S., Kommunikation mit geflüchteten Menschen / Communicating with Refugees: 253 - 258, Frank & Timme, Berlin

Brinkmann, H.; Potz, B.; Wimmer, S. & Denk, N., (2024). Exploring Archival Practices: Unveiling Cultural Heritage Through a Live Escape Room Experience. DAC, Digitales Journal für Kunst- & Kulturwissenschaften, Varieties on how to play, 1: https://doi.org/10.48341/j72z-sy48

Brinkmann, H.; Potz, B.; Wimmer, S.; Denk, N. (2024). Exploring Archival Practices: Unveiling Cultural Heritage Through a Live Escape Room Experience. DAC - Digital Journal for Arts and Cultural Studies, 01: 1-23

Denk, N.; Wimmer, S.; Hollinetz, H. (2024). CosTechPlay: Towards a Teaching Concept that brings Cosplay to Schools. Abstract Proceedings of DiGRA 2024 Conference: Playgrounds.

Koenig, N.; Denk, N.; Pfeiffer, A.; Wernbacher, T.; Wimmer, S. (2023). Freedom | Oppression | Games & Play. University of Krems Press, Krems

Pfeiffer, A.; Krishna, N.; Denk, N.; Wernbacher, T. (2023). MEDIA, ARTS AND DESIGN (MAD) ANTHOLOGY II: MAD Pandemic: Stories of Change and Continuity during the COVID-19 Crisis. University of Krems Press, Krems

Wernbacher, T.; Wimmer, S.; Denk, N.; Kraus, C.; Mittmann, G.; Pfeiffer, A. (2023). Hygiene in the Course of Time: A Serious Adventure Game on the Topic of (Hospital) Hygiene. INTED2023 Proceedings, 17: 1315-1322, IATED

Denk, N. (2023). Kreative Spielräume. Potenziale von Computerspielen zur Förderung der Kreativität von Jugendlichen. Battistel, G; Kriwak, C., zum Beispiel. Beiträge zur Jugendarbeit in Südtirol und Tirol, 2/2023: 8-9, Land Tirol in Kooperation mit dem Amt für Jugendarbeit in Südtirol, Innsbruck

Häfner, P.; Wernbacher, T.; Pfeiffer, A.; Denk, N.; Economides, A.; Perifanou, M.; Attard, A.; DeRaffaele, C.; Sigurðardóttir, H. (2023). Limits and Benefits of Using Telepresence Robots for Educational Purposes. Auer, M.E., Pachatz, W., Rüütmann, T., Learning in the Age of Digital and Green Transition. ICL 2022. Lecture Notes in Networks and Systems: 23–33, Springer, Cham., Schweiz

Koenig, N.; Denk, N.; Pfeiffer, A.; Wernbacher, T. (Hrsg.) (2022). The Magic of Games. Edition Donau-Universität Krems, Krems

König, N.; Denk, N.; Wimmer, S., Prandstätter, H. (2022). Creating an Escape Room for Cultural Mediation: Insights from "The Archivist's Dream". In: Conceição Costa, Proceedings of the 16th European Conference on Games Based Learning ECGBL 2022 Vol. 16 No. 1: S.297-306, Academic Conferences International Limited, Reading, UK

Pfeiffer, A.; Bezzina, S.; Denk, N.; Vella, V. (2022). AN INTRODUCTION TO THE TOPIC OF NON-FUNGIBLE TOKENS FOR THE EDUCATIONAL SECTOR. In: iated digital library, ICERI2022 Proceedings: 776-781, iated digital library, online

Pfeiffer, A.; Denk, N.; Peter, L., Fleischhacker, M. (2022). REFLECTING ON ONE YEAR OF ESPORTS SCHOOL LEAGUE IN VIENNA DURING THE SECOND YEAR OF THE CORONA CRISIS. In: iated digital library, INTED2022 Proceedings: 6824-6830, iated digital library, online

Pfeiffer, A.; Denk, N.; Serada, A.; Dingli, A. (2022). DIGITAL IDENTITIES, NFTS AND AI IN THE EDUCATION SECTOR: SHOWCASING A DEMONSTRATOR. In: iated digital library, INTED2022 Proceedings: 6867-6876, iated digital library, online

Pfeiffer, A.; Denk, N.; Wernbacher, T.; Bezzina, S.; Vella, V.; Dingli, A. (2022). Two novel use-cases for non-fungible tokens (NFTs). In: Academic Conferences International Limited, European Conference on Cyber Warfare and Security (proceedings): 214-222, Academic Conferences International Limited, Reading, UK

Pfeiffer, A.; Wernbacher, T.; König, N.; Denk, N.; Vella, V.;Dingli, A. (2022). Blockchains, Kryptowährungen, Utility-Token, NFTs und das Metaverse: Eine Einführung für den Bereich der Cyberkriminologie. In: Springer VS Wiesbaden, Handbuch Cyberkriminologie: 1-36, Springer VS Wiesbaden, Deutschland

Denk, N.; Göbl, B. (2022). Für einen fixen Platz in unserer Bildungslandschaft. Weiterbildung: Zeitschrift für Grundlagen, Praxis und Trends., 04/2022: 14-17, ZIEL-Verlag

Häfner, P.; Wernbacher, T.; Pfeiffer, A.; Denk, N.; Economides, A.; Perifanou, M.; Attard, A.; DeRaffaele, C. and Sigurðardóttir, H. (2022). Limits and benefits of using telepresence robots for educational purposes. Proceedings of the ICL2022 "Learning in the Age of Digital and Green Transition”, 25th International Conference on Interactive Collaborative Learning and 51st International Conference on Engineering Pedagogy, 51: -, Springer

Wernbacher, T.; Zauchner, S.; Denk, N.; Pfeiffer, A.; Wimmer, S.; Hollinetz, M.; Hofstätter, J. and Ehardt-Schmiederer, M. (2022). E-MINT: A Gamified App for Empowering Parents in Their Role as STEM Gatekeepers. Proceedings of the 9th European Conference on Social Media, 9: 202-210, Academic Conferences International

Wernbacher, T.; Pfeiffer, A.; Häfner, P., Buchar; A.; Denk, N.; König, N.; DeRaffaele, C.; Attard, A.; Economides, A.A.; & M. Perifanou (2022). Trine: telepresence robots in education. Proceedings of the 16th annual International Technology, Education and Development Conference (INTED) 2022, 16: pp. 6514-6522, IATED

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Vorträge (Auszug Forschungs­datenbank)

“The Archivist´s Dream” – A Live Escape Room at the Archives of Contemporary Arts

Summer School "Beyond the Lock: Innovative Approaches to Escape Rooms in Education, Culture, and Organisational Development", 05.07.2024

CosTechPlay: Towards a Teaching Concept that brings Cosplay to Schools

DiGRA Conference 2024, 03.07.2024

Keynote: Informelle Lernräume der Gaming-Kultur als Chance für unsere Bildungslandschaft

EdTech Austria Summit 2024, 07.05.2024

Informelle Lernräume und ihre Bedeutung für die Kompetenz- und Persönlichkeitsentwicklung junger Menschen

BLOCKALOT Vortragsreihe des LMZ Baden-Würtemberg, 15.04.2024

Games 2023 Panel: All Engines Running?

SUBOTRON arcademy, 14.12.2023

Gaming-Kultur als Chance für den Unterricht

Vortragsreihe "Demokratie spielend lernen", 13.11.2023

Cultural Mediation through Play & Games

Frog. Future and Reality of Gaming, 25.11.2022

Game-based Education: Wie digitale Spiele unsere Bildungslandschaft bereichern können

Alumni-Tag 2022, 14.10.2022

Introduction to Game-based Education

Game-based Education Workshop, 13.05.2022

Game-based Learning als Chance für den Deutschunterricht

PH-Online Kärnten, Seminar: Digitaler Deutschunterricht. Theoretische Konzepte und praktische Ansätze in der Sekundarstufe II, 05.05.2022

Karrierewunsch Pro-Gamer? – Berufsfelder der Gaming-Kultur in der pädagogischen Praxis

27. Fachtagung des Forums Medienpädagogik der BLM "digital natives = digital talents?", 17.01.2022

Gender Diversität im Kontext der Gaming-Kultur. Chancen und Herausforderung

Webseminar des MedienKompetenzZentrum, LMS Landesmedienanstalt Saarland, 03.12.2021

Game-based Learning als Chance für die Pädagogische Arbeit

wienxtra Bildungsprogramm: Game-based Learning als Chance für die Pädagogische Arbeit, 08.11.2021

Game(Culture)-based Learning

Fachtagung des Kinder- und Jugendnetzwerk NÖ Mitte: "Ist Digital real?", 05.11.2021

StreamIT! - Towards an educational concept centred around gameplay video production

ECGBL 21: 15th European Conference on Games Based Learning, 23.09.2021

Gender & Gaming

queer-feministisches Festival „Imagine Equality“, 03.09.2021

TEACHING FINANCIAL LITERACY AROUND THE TOPIC OF GAMES: A CASE STUDY

13th International Conference on Education and New Learning Technologies (EDULEARN21), 06.07.2021

LESSONS LEARNT FROM THE USER JOURNEY OF WELL-KNOWN DIGITAL GAMES FOR THE DEVELOPMENT OF EDUCATIONAL SOFTWARE

13th International Conference on Education and New Learning Technologies (EDULEARN21), 06.07.2021

THE USE OF BLOCKCHAIN TECHNOLOGIES TO ISSUE AND VERIFY MICRO-CREDENTIALS FOR CUSTOMISED EDUCATIONAL JOURNEYS: PRESENTATION OF A DEMONSTRATOR

13th International Conference on Education and New Learning Technologies (EDULEARN21), 05.07.2021

STEAM EDUCATION MEETS EXERCISE: INTRODUCING THE RUN CHALLENGE PROJECT IN THE MIDST OF THE COVID-19 CRISIS.

13th International Conference on Education and New Learning Technologies (EDULEARN21), 05.07.2021

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