Priv.-Doz. Mag. Dr. David Friedrich James Campbell
Zentrumsleiter - Zentrum für Hochschulgovernance und Transformation
- david.campbell@donau-uni.ac.at
- +43 2732 893-2512
- Zum Kontaktformular
- Campus Krems, Trakt K, 2. Stock, 2.205
- Universität für Weiterbildung Krems
- Zentrum für Hochschulgovernance und Transformation
- Dr.-Karl-Dorrek-Straße 30
- 3500 Krems
- Österreich
Projekte (Auszug Forschungsdatenbank)
Laufende Projekte
APIKS Austria – The Academic Profession in the Knowledge-Based Society
Projektzeitraum: 01.04.2020–31.12.2024
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Attila Pausits
Abgeschlossene Projekte
INTERNATIONAL WORK BASED LEARNING IN HIGHER EDUCATION
Projektzeitraum: 28.02.2022–30.04.2024
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): David Friedrich James Campbell
Fördergeber: EU
Sonderauswertung „APIKS“ Academic Profession in the Knowledge Society
Projektzeitraum: 01.04.2022–31.07.2022
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Franziska Lessky
Fördergeber: Sonstige
Internationale Beispiele innovativer Hochschulkonzepte
Projektzeitraum: 01.09.2021–30.09.2021
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Attila Pausits
Fördergeber: Bund (Ministerien)
Projektzeitraum: 01.09.2017–30.11.2020
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Attila Pausits
Fördergeber: EU
Förderprogramm: ERASMUS+
Projektzeitraum: 01.10.2016–14.10.2020
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): David Friedrich James Campbell
Fördergeber: EU
Förderprogramm: ERASMUS+
Learning and Teaching Tools Fueling University Relations with the Economy
Projektzeitraum: 20.11.2015–10.02.2016
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Attila Pausits
Fördergeber: Bund (Ministerien)
Förderprogramm: Austria Mundus+
Publikationen (Auszug Forschungsdatenbank)
Zenk L.; Pausits A.; Brenner B.; Campell D.F.; Behrens D.A. Stöckler E.M.; Oppl St.; Steiner G. (2024). Meta-competences in complex environments: An interdisciplinary perspective. Thinking Skills and Creativity, 53: 101515
Burkert, G.R.; Campbell, D.F.J.; Pausits, A.; Westa, S. (Hrsg.) (2024). Zukunft. Hochschulen. Governance. Kremser Thesen. Passagen Verlag, Wien
Geppert, C.; Pausits, A.; Campbell, D.; Reisky, F.; Lessky, F. (2024). Die akademische Profession in Österreich. Eine Analyse der APIKS-Austria-Erhebung. Waxmann, Münster
Campbell, D. F. J.; Pausits, A.; Geppert, C. (2024). Die APIKS-Studie in ihrer historischen Verortung. In: Geppert, C.; Pausits, A.; Campbell, D.; Reisky, F.; Lessky, F., Die akademische Profession in Österreich. Eine Analyse der APIKS-Austria-Erhebung: 19-35, Waxmann, Münster
Campbell, D.F.J. (2024). Ein Pluralismus von Governance in der Governance ist wichtig, um Universitäten und die Hochschulsysteme in der Entwicklung „nach dem New Public Management“ nachhaltig und innovativ zu unterstützen. In: Burkert, G.R.; Campbell, D.F.J.; Pausits, A.; Westa, S., Zukunft. Hochschulen. Governance. Kremser Thesen: 29-34, Passagen Verlag, Wien
Campbell, D.F.J.; Westa, S.; Pausits, A. (2024). Von der Transformation der Governance und der Governance der Transformation. In: Burkert, G.R.; Campbell, D.F.J.; Pausits, A.; Westa, S., Zukunft. Hochschulen. Governance. Kremser Thesen: 9-14, Passagen Verlag, Wien
Geppert, C.; Campbell, D.F.J. (2024). Forschung an Österreichs Hochschulen aus der Perspektive des wissenschaftlichen und künstlerischen Personals. In: Geppert, C.; Pausits, A.; Campbell, D.; Reisky, F.; Lessky, F., Die akademische Profession in Österreich. Eine Analyse der APIKS-Austria-Erhebung: 65-82, Waxmann, Münster
Campbell, D. F. J.; Carayannis, E. G. (2023). The academic firm within a Cyber-D4 environment. In: Carayannis, E. G.; Grigoroudis, E.; Campbell, D. F. J.; Katsikas, S. K., The Elgar Companion to Digital Transformation, Artificial Intelligence and Innovation in the Economy, Society and Democracy: 300–309, Edward Elgar Publishing Limited, Cheltenham
Pausits, A.; Oppl, S.; Schön, S.; Fellner, M.; Campbell, D.F.J.; Dobiasch, M. (2023). Emergency and innovation: the impact of state-of-emergency on innovative educational practices during the Covid-19 pandemic. In: Carayannis, E. G.; Grigoroudis, E.; Campbell, D. F. J.; Katsikas, S. K., The Elgar Companion to Digital Transformation, Artificial Intelligence and Innovation in the Economy, Society and Democracy: 348-374, Edward Elgar Publishing Limited, Cheltenham
Barbato, G.; Bugaj, J.; Campbell, D.F.J.; Cerbino, R.; Ciesielski, P.; Feliks-Dlugosz, A.; Milani, M.; Pausits, A. (2022). Performance indicators in higher education quality management of learning and teaching: lessons from a benchlearning exercise of six European universities. Quality in Higher Education, 28/1: 82-105
Carayannis, E. G.; Campbell, D. F. J. (2022). Towards an Emerging Unified Theory of Helix Architectures (EUTOHA): Focus on the Quintuple Innovation Helix Framework as the Integrative Device. Triple Helix, 9(1): 65-75
Carayannis, E. G.; Campbell, D. F. J.; Grigoroudis, E. (2022). Helix Trilogy: the Triple, Quadruple, and Quintuple Innovation Helices from a Theory, Policy, and Practice Set of Perspectives. Journal of the Knowledge Economy, 13(3): 2272-2301
Pausits, A.; Geppert, C.; Lessky, F.; Campbell, D. F. J. (2022). Internationale Beispiele innovativer Hochschulkonzepte, Darstellung von Konzepten zu Lehre, Curriculum und Studienzulassung/Studienrekrutierung. Edition Donau-Universität Krems, Krems
Campbell, D. F. J.; Pausits, A.; Reisky, F. (2022). Die Auswirkungen von COVID-19 auf die Lehre an Österreichs Hochschulen. Erste empirische Evidenzen und deren systematische Reflexion. zeitschrift für hochschulrecht, hochschulmanagement und hochschulpolitik, 55: 55-61
Carayannis, E. G.; Barth, T. D.; Campbell, D. F. J. (2022). O Modelo de Inovação da Hélice Quíntupla. O aquecimento global como desafio e motor da inovação. Revista Direito, Inovação e Regulações, 1(2): 89-111
Lessky, F.; Geppert, C.; Campbell, D. F. J.; Pausits, A. (2022). Die Situation von (Nachwuchs-)Wissenschafter:innen an österreichischen Hochschulen. Ergebnisse einer Sonderauswertung der APIKS-Austria-Befragung. Schriftenreihe Weiterbildung und lebensbegleitendes Lernen, Edition Donau-Universität Krems, Krems
Stransky-Can, K.; Campbell, D. F. J. (2022). Rahmenbedingungen für effektiveres Lehren und Lernen. Ein Blick in die Universitätsfinanzierungsverordnung und die Projekte SQELT sowie DILE. Zeitschrift für Hochschulrecht (zfhr), 21(5): 153-158, Österreich
Carayannis, E. G.; Campbell, D. F. J.; Grigoroudis, E. (2021). Democracy and the Environment: How Political Freedom Is Linked with Environmental Sustainability. Sustainability, 13 (10): 1-15
Carayannis, E. G.; Campbell, D. F. J.; Grigoroudis, E. (2021). Helix Trilogy: the Triple, Quadruple, and Quintuple Innovation Helices from a Theory, Policy, and Practice Set of Perspectives. Journal of the Knowledge Economy, 25 June 2021: 10 - 30
Carayannis, E.G.; Campbell, D.F.J. (2021). Democracy of Climate and Climate for Democracy: the Evolution of Quadruple and Quintuple Helix Innovation Systems. Journal of the Knowledge Economy, 12(4): 2050 - 2082
Vorträge (Auszug Forschungsdatenbank)
What Does Third (and Fourth) Mission Mean in Higher Education? Third Mission and the Governance of Third Mission, Reflections and Discussion.
Engage: Fostering Community Engagement in Higher Education for Diversity, Equity, and Inclusion: International Workshop, 14.10.2024
Plattform Univision Governance
19. Netzwerktreffen Hochschulforschung, 15.11.2023
Third Mission Activities and Interdisciplinary Research at Universities in Austria: Comparison of the CAP (2010) and APIKS (2021) Surveys.
EAIR Forum Linz 2023, 05.09.2023
Quality of Democracy in Global Comparison:Democracy as Innovation Enabler
20th Triple Helix Conference, 28.06.2022
Entrepreneurship and Innovation at Austrian and Georgian Higher Education Institutions: The impact of contexts on different concepts and methods of implementation.
Uncertainty in Higher Education: Hochschulen in einer von Volatilität geprägten Welt., 19.10.2021
Arbeitsbedingungen in der Wissenschaft in Zeiten der Corona-Pandemie. Eine quantitative Untersuchung der Sichtweisen des wissenschaftlichen und künstlerischen Personals an Hochschulen in Österreich
3. Konferenz des Netzwerks Hochschulforschung Österreich, 19.10.2021
Innovation and Distance Learning: How COVID-19 has Impacted Organizational Development of Austrian Higher Education Institutions
EAIR 43rd Annual Forum, 10.09.2021
Epistemic Governance and Innovation: How Organizational Development can Refer to Interdisciplinarity and Transdisciplinarity in Higher Education.
Forum Innovation 2021 "Higher Education and Research: Vector of Responsible Innovation, 02.06.2021
The Governance of Indicators for Teaching and Learning in Higher Education: Lessons Learned from the SQELT Project
6th Central European Higher Education Cooperation (CEHEC) Conference, 23.04.2021
Universities in Transformation: Digital Management of an Institutional Organization
Conference: Multiple Matters: From Neglected Things to Arts of Noticing Fragility, 17.02.2021
Enhancing the sustainability of Service Learning projects
International online Konferenz “What does it mean to be(come) an engaged university?”, 15.07.2020
Triple Helix vs. Quadruple and Quintuple Helix Dialogue
Triple Helix Conference 2020, 16.06.2020
Positioning higher education institutions in Europe: towards a post-industrial model of HE and epistemic governance
X International Russian Higher Education Conference, Contributions of Higher Education to Society and Economy: Global, National and Local, Moscow, RU, 24.10.2019
How entrepreneurial are our universities really? The use of ‘HEInnovate’ in practice
EAIR Conference 2019, Leiden, Netherlands, 27.08.2019
"Cross-Employment" as a New Type of Academic Careers? (An Opinion Piece.)
EAIR Forum 2019: Responsibility of Higher Education Systems: What? Why? How?, Leiden, Netherlands, 26.08.2019
Demokratiequalität als Innovation Enabler
Demokratie und wie man dem Populismus entgegentreten kann, IWF, Wien, Österreich, 11.02.2019
Was bedeutet Innovation an Universitäten? Durch welche Strategien und Instrumente des Wissensmanagements kann eine Universität ihre Innovationsfähigkeit verbessern?
5. Internationale Tagung für Qualitätsmanagement und Qualitätsentwicklung im Hochschulbereich, TU Graz, Österreich, 05.02.2019
Dual Studies in Higher Education: An International Comparison of Africa and the European Union (EU)
EAIR Conference Budapest (Hungary), 28.08.2018