Simon Wimmer

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Wissenschaftlicher Mitarbeiter

Zur Person

Forschungsschwerpunkte:

  • (Interactive) Storytelling
  • Qualitative Forschungsmethodik
  • Low-Code/Zero-Code Development
  • Game Design
  • Game Development
  • Prototyping
  • Lokalisierung/Kulturalisierung von Videospielen

Projekte (Auszug Forschungs­datenbank)

Laufende Projekte

Fair Play: Aufbau eines Innovationsnetzwerks zur Mobbing-Prävention für Lehrlinge

Projektzeitraum: 01.09.2024–31.08.2026
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Thomas Wernbacher
Fördergeber: FFG

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UWK 360°

Projektzeitraum: 01.04.2024–31.03.2025
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Gregor Pirker
Fördergeber: Sonstige

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FROG - Future and Reality of Gaming 2024

Projektzeitraum: 01.04.2024–31.10.2025
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Natalie Denk
Fördergeber: Bund (Ministerien)

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CosTechPlay - Talenteförderung im Bereich STEAM durch Cosplay und Making

Projektzeitraum: 01.09.2023–31.08.2025
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Natalie Denk
Fördergeber: FFG

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Cerha Online

Projektzeitraum: 01.04.2019–31.10.2021
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Christine Rigler
Fördergeber: Bundesländer (inkl. deren Stiftungen und Einrichtungen)
Förderprogramm: Science Call Digitalisierung 2017

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Abgeschlossene Projekte

Green eCommerce

Projektzeitraum: 01.06.2022–31.05.2024
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Thomas Wernbacher
Fördergeber: FFG

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ReTrans - Working with Interpreters in Refugee Transit Zones: Capacity building and awareness-raising for higher education contexts

Projektzeitraum: 01.05.2022–30.04.2024
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Natalie Denk
Fördergeber: EU

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Games for Innovation, Games for All: G.I.G.A.

Projektzeitraum: 01.12.2021–30.11.2023
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Natalie Denk
Fördergeber: EU

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Selfi: Serious Learning Game für Inklusion

Projektzeitraum: 01.06.2022–31.05.2023
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Thomas Wernbacher
Fördergeber: sonstige öffentlich-rechtliche Einrichtungen (Körperschaften, Stiftungen, Fonds)

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Carbon Diet: Chancen für ein klimagerechtes Maß an Mobilität durch Definition fairer individueller Mobilitätsbudgets

Projektzeitraum: 01.03.2021–28.02.2023
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Thomas Wernbacher
Fördergeber: FFG

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TRinE: Telepresence Robots in Education

Projektzeitraum: 01.03.2021–28.02.2023
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Natalie Denk
Fördergeber: EU

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StreamIT!

Projektzeitraum: 01.09.2020–30.08.2022
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Natalie Denk
Fördergeber: FFG

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E-MINT

Projektzeitraum: 01.09.2019–31.10.2021
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Natalie Denk
Fördergeber: FFG

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Cycle4Value

Projektzeitraum: 01.09.2019–31.08.2021
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Thomas Wernbacher
Fördergeber: FFG

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Green Drive

Projektzeitraum: 01.09.2020–31.08.2021
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Thomas Wernbacher
Fördergeber: FFG

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Publikationen (Auszug Forschungs­datenbank)

Zwischenberger, M.; Denk, N.; Pasch, H.; Wimmer, S. (2024). (Un-)Finished Stories: Crafting Interactive Stories of Interpreted Encounters for Educational Purposes. In: Iacono, K; Heinisch, B.; Poellabauer, S., Kommunikation mit geflüchteten Menschen / Communicating with Refugees: 253 - 258, Frank & Timme, Berlin

Brinkmann, H.; Potz, B.; Wimmer, S. & Denk, N., (2024). Exploring Archival Practices: Unveiling Cultural Heritage Through a Live Escape Room Experience. DAC, Digitales Journal für Kunst- & Kulturwissenschaften, Varieties on how to play, 1: https://doi.org/10.48341/j72z-sy48

Brinkmann, H.; Potz, B.; Wimmer, S.; Denk, N. (2024). Exploring Archival Practices: Unveiling Cultural Heritage Through a Live Escape Room Experience. DAC - Digital Journal for Arts and Cultural Studies, 01: 1-23

Denk, N.; Wimmer, S.; Hollinetz, H. (2024). CosTechPlay: Towards a Teaching Concept that brings Cosplay to Schools. Abstract Proceedings of DiGRA 2024 Conference: Playgrounds.

Koenig, N.; Denk, N.; Pfeiffer, A.; Wernbacher, T.; Wimmer, S. (2023). Freedom | Oppression | Games & Play. University of Krems Press, Krems

Wernbacher, T.; Platzer, M.; Seewald, A.; Winter, T.; Wimmer, S.; Pfeiffer, A. (2023). Green eCommerce. IEEE 9th International Conference on Computing, Engineering and Design (ICCED), 9: 1-6, IEEE

Wernbacher, T.; Wimmer, S.; Denk, N.; Kraus, C.; Mittmann, G.; Pfeiffer, A. (2023). Hygiene in the Course of Time: A Serious Adventure Game on the Topic of (Hospital) Hygiene. INTED2023 Proceedings, 17: 1315-1322, IATED

Millonig, A.; Wernbacher, T.; Pfeiffer, A.; Wimmer, S.; Kraus, C.; Platzer, M.; Kaltenegger, S.; Getzinger, G.; Häller, F.; Mayer, J. (2023). Carbon Diet: Opportunities for a climate-friendly level of mobility through the definition of fair individual mobility budgets. Wirtschaftskammer Niederösterreich, 2023

Wimmer, S.;Wernbacher, T. (2023). Green eCommerce - Lerne spielerisch die Grundlagen nachhaltiger Logistik kennen. Sonderausstellung "Energiewende? Schaffen wir!", Technisches Museum Wien

Wimmer, S.;Wernbacher, T.;Kraus, C. (2023). Serious Learning Game für Inklusion - Selfi.

König, N.; Denk, N.; Wimmer, S., Prandstätter, H. (2022). Creating an Escape Room for Cultural Mediation: Insights from "The Archivist's Dream". In: Conceição Costa, Proceedings of the 16th European Conference on Games Based Learning ECGBL 2022 Vol. 16 No. 1: S.297-306, Academic Conferences International Limited, Reading, UK

Wernbacher T; Millonig, A.; Pfeiffer, A.; Wimmer, S.; Kraus, C.; Platzer, M.; Kaltenegger S.; Getzinger, G.; Häller, F. (2022). CARBON DIET: Opportunities for a climate-friendly level of mobility through the definition of fair individual mobility budgets. Proceedings of the 16th annual International Technology, Education and Development Conference (INTED) 2022,, 16: 6514-6522, IATED

Wernbacher, T.; Zauchner, S.; Denk, N.; Pfeiffer, A.; Wimmer, S.; Hollinetz, M.; Hofstätter, J. and Ehardt-Schmiederer, M. (2022). E-MINT: A Gamified App for Empowering Parents in Their Role as STEM Gatekeepers. Proceedings of the 9th European Conference on Social Media, 9: 202-210, Academic Conferences International

Millonig, A.; Wernbacher, T.; Pfeiffer; A.; Wimmer, S.; Kraus, C; Platzer, M.; Kaltenegger, S.; Getzinger, G.; Häller, F. and Mayer, J. (2022). Opportunities for a climate-friendly level of mobility through the definition of fair individual mobility budgets. Academic Conferences International, Proceedings of the 4th European Conference on the Impact of Artificial Intelligence and Robotics

Wernbacher, T.; Pfeiffer, A.; Kraus, C.; Wimmer, S.; Platzer, M.; Seewald, A. and Winter, T. (2022). Green eCommerce: Promotion of climate-friendly online deliveries by means of user-oriented interventions in existing online shops.

Wernbacher, T.; Denk, N.; Fleischhacker, M.; Stella-Pfeiffer, S.; Pfeiffer, A.; Wimmer, S.; Bezzina, S. (2021). STEAM EDUCATION MEETS EXERCISE: INTRODUCING THE RUN CHALLENGE PROJECT IN THE MIDST OF THE COVID-19 CRISIS. In: iated, EDULEARN21 Proceedings: 990-993, iated digital library, online

Wimmer, S.; Denk, N.; Kraus, C. (2021). One year of SNEAK GAMING. Insights into a project that aims to bring together developers, gamers and researchers in time of COVID-19. In: A LUDIC SOCIETY: 379-387, Edition Donau-Universität Krems, Krems

Wimmer, S.; Denk, N; Pfeiffer, A.; Fleischhacker, M. (2021). ON THE USE OF ESPORTS IN EDUCATIONAL SETTINGS. HOW CAN ESPORTS SERVE TO INCREASE INTEREST IN TRADITIONAL SCHOOL SUBJECTS AND IMPROVE THE ABILITY TO USE 21ST CENTURY SKILLS? ICERI2021 Proceedings, Vol. 8, p. 9th: 5782-5787, iated

Wimmer, S.; Pfeiffer, A.; Denk, N. (2021). THE EVERYDAY LIFE IN THE SIMS 4 DURING A PANDEMIC. A LIFE SIMULATION AS A VIRTUAL MIRROR OF SOCIETY? ICERI2021 Proceedings, Vol. 8, p. 9th: 5754-5760, iated

Pfeiffer, A.; Bezzina, S.; Denk, N.; Kriglstein, S.; Wimmer, S.; Thielen, C (2020). LIFE-WORLD ORIENTED EDUCATION IN TIMES OF THE COVID-19 LOCKDOWN. TWITCH.TV AS PEDAGOGICAL TOOL. ICERI2020 Proceedings, 2020: 3507-3513, iated

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Vorträge (Auszug Forschungs­datenbank)

CosTechPlay: Towards a Teaching Concept that brings Cosplay to Schools

DiGRA Conference 2024, 03.07.2024

Mobbing anders Angehen

Antenne Steiermark, 31.05.2023

Introduction to Game-based Education

Game-based Education Workshop, 13.05.2022

THE EVERYDAY LIFE IN THE SIMS 4 DURING A PANDEMIC. A LIFE SIMULATION AS A VIRTUAL MIRROR OF SOCIETY?

15th International Technology, Education and Developmen, 08.03.2021

(Online-) SNEAK GAMING a low-threshold opportunity for players and devs in times of COVID19

FROG - Future Reality Of Gaming, 22.11.2020

LIFE-WORLD ORIENTED EDUCATION IN TIMES OF THE COVID-19 LOCKDOWN. TWITCH.TV AS PEDAGOGICAL TOOL

13th annual International Conference of Education, Research and Innovation, 09.11.2020

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