Funktionen

Forschungs-/Themenschwerpunkte

  • Usability und userzentriertes Design
  • Informationsvisualisierung
  • Kollektive Intelligenz
  • Kognitionswissenschaftliche Aspekt von Organisationskultur und Organisationskommunikation

 

Lehrtätigkeit

  • Usability Design Methods
  • Kognitive Psychologie

Projekte (Auszug Forschungs­datenbank)

Abgeschlossene Projekte

Ein Framework der Organisationalen Improvisation

Projektzeitraum: 02.09.2019–31.12.2022
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Lukas Zenk
Fördergeber: FFG
Förderprogramm: bridge

Zu Favoriten hinzufügen

Learning and Innovation Spaces for Continuing Education

Projektzeitraum: 01.02.2019–31.01.2021
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Christina Ipser
Fördergeber: Sonstige

Zu Favoriten hinzufügen

Collective Mind

Projektzeitraum: 01.02.2017–31.07.2020
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Lukas Zenk
Fördergeber: FFG
Förderprogramm: bridge

Zu Favoriten hinzufügen

Isotype goes Data Journalism

Projektzeitraum: 15.10.2015–31.03.2019
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Günther Schreder
Fördergeber: FFG
Förderprogramm: bridge 1

Zu Favoriten hinzufügen

Interdisziplinäre Forschungsgruppe "Gesundheit, Mobilität und Globalisierung"

Projektzeitraum: 01.01.2017–31.12.2018
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Anna Faustmann
Fördergeber: Sonstige

Zu Favoriten hinzufügen

Schema Processing in Organizational Culture

Projektzeitraum: 01.09.2013–31.12.2016
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Lukas Zenk
Fördergeber: FFG
Förderprogramm: bridge

Zu Favoriten hinzufügen

Verständliches InformAtionsDesign für UnternehmensKommunikationsTechnologie

Projektzeitraum: 15.04.2010–15.06.2013
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Kay Mühlmann
Fördergeber: FFG
Förderprogramm: FFG (Bridge)

Zu Favoriten hinzufügen

INNOMAT. Innovativ und barrierefrei Ticket kaufen

Projektzeitraum: 01.04.2010–31.12.2011
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Karin Elisabeth Siebenhandl
Fördergeber: FFG
Förderprogramm: ways2go

Zu Favoriten hinzufügen

Innovativer barrierefreier Fahrkartenautomat

Projektzeitraum: 06.10.2008–19.05.2009
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Karin Elisabeth Siebenhandl
Fördergeber: FFG
Förderprogramm: ways2go

Zu Favoriten hinzufügen

Publikationen (Auszug Forschungs­datenbank)

Steiner, G.; Scholz, R.; Satalkina, L.; Schreder, G.; Zenk, L. (2023). Transdisciplinary Field Research Training: Vulnerability/resilience assessment of sensitive systems/cases. Broschüre für TISE Lehrprojekt

Zenk, L.; Hynek, N.; Schreder, G. & Bottaro, G. (2022). Toward a system model of improvisation. Thinking Skills and Creativity, 43: 100993

Mayr, E.; Salisu, S.; Filipov, V.A.; Schreder, G.; Leite, R.A.; Miksch, S.; Windhager, F. (2022). Visualizing Biographical Trajectories by Historical Artifacts: A Case Study Based on the Photography Collection of Charles W. Cushman. Proceedings of the 3rd Conference on Biographical Data in a Digital World 2019: 49-56, CEUR

Zenk, L.; Hynek, N.; Krawinkler, S.A.; Peschl, M.F.; Schreder, G. (2021). Supporting innovation processes using material artifacts: Comparing the use of LEGO bricks and moderation cards as boundary objects. Creativity and Innovation Management, online: https://doi.org/10.1111/caim.12459

Schreder, G.; Hynek, N.; Mayr, E. (2021). Isotype - vom Design zum Verstehen. In: Gernot Waldner, Die Konturen der Welt - Geschichte und Gegenwart visueller Bildung nach Otto Neurath: 217, mandelbaum verlag, Wien

Ipser, C; Radinger, G; Brachtl, S; Keser Aschenberger, F; Schreder, G; Hynek, N; Zenk, L. (2021). Experiencing learning spaces in continuing education: the learner’s perspective. European Journal of University Lifelong Learning, Vol 5 No 01: 27-41, Eucen

Ipser, C; Radinger, G; Brachtl, S; Keser Aschenberger, F; Schreder, G; Hynek, N; Zenk, L. (2021). Experiencing learning spaces in continuing education: the learner’s perspective. European Journal of University Lifelong Learning, 5/2021: 27 - 41, Eucen

Hynek, N.; Franczukowska, A.; Rössl, L.; Schreder, G.; Faustmann, A.; Krczal, E.; Skrivanek, I.; Sommer, I.; Zenk, L. (2020). A System Model of Post-Migration Risk Factors Affecting the Mental Health of Unaccompanied Minor Refugees in Austria—A Multi-Step Modeling Process Involving Expert Knowledge from Science and Practice. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(14):5058: doi:10.3390/ijerph17145058

Windhager, F.; Salisu, S.; Leite, R.A.; Filipov, V.; Miksch, S.; Schreder, G.; Mayr, E. (2020). Many Views Are Not Enough: Designing for Synoptic Insights in Cultural Collections. IEEE Computer Graphics & Applications, 40(3), Special Issue on Art and Cultural Heritage: 58-71

Windhager, F.; Federico, P.; Schreder, G.; Glinka, K.; Dörk, M.; Miksch, S.; Mayr, E. (2019). Visualization of Cultural Heritage Collection Data: State of the Art and Future Challenges. IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics, 25(6): 2311-2330

Mayr E.; Salisu, S.; Filipov, V.; Schreder, G.; Leite, R.; Miksch, S.; Windhager F. (2019). Visualizing Biographical Trajectories by Historical Artifacts: A Case Study based on the Photography Collection of Charles W. Cushman. In: Proceedings of the Workshop on Biographical Data in a Digital World 2019: forthcoming, CEUR, Varna, Bulgaria

Windhager, F.; Salisu, S.; Schreder, G.; Mayr E. (2019). Uncertainty of What and for Whom - And Does Anyone Care? Propositions for Cultural Collection Visualization. In: Building Trust: Process & Interpretation. 4th Workshop on Visualization for the Digital Humanities: online, IEEE VIS, Vancouver, CA

Windhager, F.; Schreder, S.; Mayr, E. (2019). On Inconvenient Images: Exploring the Design Space of Engaging Climate Change Visualizations for Public Audiences. In: R. Bujack et al. (eds), Proceedings of the Workshop on Visualization in Environmental Sciences (EnvirVis) 2019: 1-8, Eurographics Association, Porto

Mayr, E.; Windhager, F.; Schreder, G. (2019). Visualisierung zwischen Pluralismus und Fragmentierung: Zur Integration von multiplen Perspektiven auf kulturelle Sammlungen. Sahle, P., DHd 2019 Digital Humanities: multimedial & multimodal. Book of Abstracts: 225-226, DHd, Mainz und Frankfurt am Main

Steiner, G.; Geissler, B.; Schreder, G.; Zenk, L. (2018). Living sustainability, or merely pretending? From explicit self-report measures to implicit cognition. Sustainability Science, 13: pp 1–15

Zenk, L.; Hynek, N.; Schreder, G.; Zenk, A.; Pausits, A. & Steiner, G. (2018). Designing Innovation Courses In Higher Education Using LEGO® SERIOUS PLAY®. International Journal of Management and Applied Research, Vol. 5, No. 4: pp. 245-263

Schreder, G.; Hynek, N.; Windhager, F.; Mayr, E. (2018). Rediscovering Isotype from a Cognitive Perspective. In: P. Chapman et al., Diagrammatic Representation and Inference, LNAI 10871: 458-469, Springer International Publishing, Cham, Switzerland

Windhager, F.; Salisu, S.; Schreder, G.; Mayr, E. (2018). Orchestrating Overviews: A Synoptic Approach to the Visualization of Cultural Collections. Remaking Collections. Special Issue of the Open Library of the Humanities (OLH), Volume 4, Issue 2: 1-39

Mayr, E.; Schreder, G.; Windhager, F. (2018). Digital HUMANities - Eine benutzerzentrierte Perspektive. Digital Humanities im deutschsprachigen Raum (DHd) 2018, Köln

Windhager, F.; Glinka, K.; Mayr, E.; Schreder, G.; Dörk, M. (2018). Zur Weiterentwicklung des “cognition support”: Sammlungsvisualisierungen als Austragungsort kritisch-kulturwissenschaftlicher Forschung. Kritik der Digitalen Vernunft. Digital Humanities im deutschsprachigen Raum (DHd) 2018, Köln

Mehr laden
von

Vorträge (Auszug Forschungs­datenbank)

(Digital) entrepreneurship and innovation for sustainability: The role of empowerment

International Conference „Digital transformations in education and business“, 30.05.2022

Alpine Research Lab on Climate Change and Biodiversity

1st Global Transdisciplinarity Conference, 27.09.2021

ISOTYPE – vom Design zum Verstehen

Impuls & Diskurs Wirtschaftsmuseum Wien, 27.10.2020

Visualisierung zwischen Pluralismus und Fragmentierung: Zur Integration von multiplen Perspektiven auf kulturelle Sammlungen

Jahrestagung Digital Humanities im deutschsprachigen Raum (DHd) 2019, 28.04.2019

Quo vadis, Isotype?

information+, Potsdam, Deutschland, 20.10.2018

Rediscovering Isotype from a Cognitive Perspective

Diagrams 2018, 19.06.2018

Zur Weiterentwicklung des “cognition support”: Sammlungsvisualisierungen als Austragungsort kritisch-kulturwissenschaftlicher Forschung

Kritik der Digitalen Vernunft. Digital Humanities im deutschsprachigen Raum (DHd) 2018, Köln, 28.02.2018

Digital HUMANities - Eine benutzerzentrierte Perspektive

Kritik der Digitalen Vernunft. Digital Humanities im deutschsprachigen Raum (DHd) 2018, Köln, Deutschland, 27.02.2018

A Review of Information Visualization Approaches and Interfaces to Digital Cultural Heritage Collections

9th Forum Media Technology 2016, 24.11.2016

Looking at the Representations in our Mind: Measuring Mental Models of Information Visualizations

BELIV '16: Sixth Workshop on Beyond Time and Errors on Novel Evaluation Methods for Visualization, 24.10.2016

Visualization of Cultural Heritage Data for Casual Users

IEEE VIS Workshop on Visualization for the Digital Humanities, Baltimore, MD., 24.10.2016

Designing innovative networking events. From cognitive to social networks

COINS16 - Designing networks for innovation and improvisation, 09.06.2016

Supporting Cognition in the Face of Political Data and Discourse: A Mental Models Perspective on Designing Information Visualization Systems

CeDEM16. International Conference for E-Democracy and Open Government 2016, 19.05.2016

Towards Integrated Mental Models of Cultural Heritage Data

Cultural heritage and economic performance of the Amber Road today - Amber Road Conference 2016, 22.03.2016

Big Babylonian Pictures Kohärenztechniken zur konsistenten Vernetzung von Visualisierungen zu mentalen Modellen

DHd 2016 - Modellierung - Vernetzung – Visualisierung: Die Digital Humanities als fächerübergreifendes Forschungsparadigma, Leipzig, 10.03.2016

Drawing Things Together: Supporting Information Visualizations Coherence across Multiple Views

IEEE Vis 2015, Chicago, IL, 28.10.2015

Should we Dream the Impossible Dream of Reproducibility in Visual Analytics Evaluation?

EuroViz 2015, EuroRV3 Workshop, 25.06.2015

Do you feel dirty? Unbewusste Einstellungen zum Networking

Wissensmanagement-Tage Krems, 22.04.2015

Help Yourself! On the User-Centered Design of Self-Service Systems

IEEE 2014 International Professional Communication Conference, 15.10.2014

Isotype in contemporary information visualization

IIID VisionPlus 2014, 05.09.2014

Mehr laden
von
Zum Anfang der Seite