Filiz Keser-Aschenberger

Zur Person

Education and Academic Achievements

  • 2012 PhD in Educational Administration and Planning at Middle East Technical University, Ankara, Turkey
  • 2005 MA in Adult Education at Bogazici University. Istanbul, Turkey
  • 2001 BA in English Language Teaching at Bogazici University, Istanbul, Turkey


Professional Development

  • Since 2019 Assistant Professor at the Department for Continuing Education and Educational Technologies, Danube University Krems
  • 2014 - 2019 Post-doctoral researcher at the Department for Continuing Education and Educational Technologies, Danube University Krems
  • Since 2011 Adjunct Lecturer in Educational Sciences Institute at University of Vienna
  • 2006 – 2010 Researcher in Educational Sciences Department at Middle East Technical University, Ankara, Turkey
  • 2002 – 2005 Researcher in Educational Sciences Department at Bogazici University, Istanbul, Turkey

Projekte (Auszug Forschungs­datenbank)

Laufende Projekte

Reboot BUILD UP Skills Austria

Projektzeitraum: 01.10.2022–31.03.2024
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Gregor Radinger
Fördergeber: EU

Zu Favoriten hinzufügen

Roundabouts for Digital Transformation: Connecting HRM, CGC/PES, VET and Workers in Participative Planning, Learning, and Training for Sustainable Employment

Projektzeitraum: 01.09.2022–31.08.2025
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Martin Stark
Fördergeber: EU

Zu Favoriten hinzufügen

New Approaches for Inclusive Informal Learning Spaces

Projektzeitraum: 01.01.2022–30.06.2024
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Christina Ipser
Fördergeber: EU

Zu Favoriten hinzufügen

Concepts for Professional Education in Border Regions

Projektzeitraum: 01.04.2018–30.06.2022
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Stephanie Nestawal
Fördergeber: EU
Förderprogramm: INTERREG

Zu Favoriten hinzufügen

Abgeschlossene Projekte

Interdisziplinäre Forschungsgruppe "Stärkung kritischer Gesundheitskompetenz in Zeiten digitaler Transformation"

Projektzeitraum: 01.04.2021–31.12.2023
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Ursula Griebler

Zu Favoriten hinzufügen

Connecting Career Counselling and Human Resource Development in Enterprises for Higher Education and Training in Practice

Projektzeitraum: 01.09.2019–31.08.2022
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Monika Petermandl
Fördergeber: EU

Zu Favoriten hinzufügen

Learning and Innovation Spaces for Continuing Education

Projektzeitraum: 01.02.2019–31.01.2021
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Christina Ipser
Fördergeber: Sonstige

Zu Favoriten hinzufügen

Research Literacy in Continuing Education

Projektzeitraum: 01.11.2017–30.09.2020
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Filiz Keser Aschenberger
Fördergeber: Bund (Ministerien)

Zu Favoriten hinzufügen

Skills for Migrants Entrepreneurs

Projektzeitraum: 01.09.2017–31.10.2019
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Monika Kil
Fördergeber: EU
Förderprogramm: ERASMUS+

Zu Favoriten hinzufügen

Wirkt Weiterbildung präventiv gegen Demenzentwicklung?

Projektzeitraum: 01.09.2016–21.12.2018
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Gerald Gartlehner
Fördergeber: Sonstige
Förderprogramm: ---

Zu Favoriten hinzufügen

Publikationen (Auszug Forschungs­datenbank)

Griebler, U.; Kien, C.; Klerings, I.; Lutz, B.; Krczal, E.; Ledinger, D.; Mair, I.; Emprechtinger, R.; Keser Aschenberger, F.; Kerschner, B. (2024). Info without Side Effects (iWISE): Development of a validated lay checklist for assessing online health information - a mixed-methods study. JMIR Preprints, preprint: 10.2196/preprints.69529

Geppert, C.; Lessky, F.; Keser Aschenberger, F. (2024). Die Meinung der Studierenden zur Verbesserung der (Online-) Lehre in der akademischen Weiterbildung nutzen. Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 19(2): 41-62

Brachtl, S.; Ipser, C.; Keser Aschenberger, F.; Oppl, S.; Oppl, S.; Pakoy, E.K.; Radinger, G. (2023). Physical home-learning environments of traditional and non-traditional students during the COVID pandemic: exploring the impact of learning space on students’ motivation, stress and well-being. Smart Learning Environments, 10, 7 (2023): https://doi.org/10.1186/s40561-023-00222-4

Keser Aschenberger, F; Radinger, G.; Brachtl, S.; Ipser, C. (2023). Comparative report on country context analysis: availability and infrastructure of informal learning spaces. Universität für Weiterbildung Krems, Krems

Kil, M.; Keser-Aschenberger, F.; Pfeiffer, A. (2023). PROCEDURAL DIAGNOSTIC TOOLS FOR ASSESSING AND COMMUNICATION PRE- AND PRIMARY SCHOOL CHILDREN'S LEARNING PREREQUISITES. iated DIGITAL LIBRARY, 16th annual International Conference of Education, Research and Innovation: 5090-5098, iated DIGITAL LIBRARY, Digital

Keser Aschenberger, F.; Pausits, A. (2022). Possible future scenarios of non-formal and informal learning in relation to recognition and validation of prior learnings. In: Fellner, M.; Pausits, A.; Pfeffer, T.; Oppl, S., Validierung und Anerkennung non-formal und informell erworbener Kompetenzen an Hochschulen. Rahmenbedingungen, Erfahrungen und Herausforderungen. 259-272, Waxmann, Münster, New York

Schueller, J.; Keser Aschenberger, F. (2022). Transnational, multinational, binational? The role of international education in human capital development for graduate employability. In: E. Hunt, M. Firth, T. Broadley, J. Neugebauer, & Y. Cai, SAGE Handbook of Graduate Employability: https://doi.org/10., SAGE, UK

Keser Aschenberger, F.; Radinger, G.; Brachtl, S.: Ipser, C.; Oppl, S. (2022). Physical Home Learning Environments for Digitally Supported Learning in Academic Continuing Education during COVID-19 Pandemic. Journal of Learning Environments Research, online first: 10.1007/s10984-022-09406-0, Springer Nature

Keser Aschenberger, F.; Vater, S. (2022). Partizipative und emanzipatorische Bildungspraxis an österreichischen Volkshochschulen. Die Österreichische Volkshochschule. Magazin für Erwachsenenbildung, 277: https://doi.org/10.

Brachtl, S.; Ipser, C.; Keser Aschenberger, F.; Radinger, S. (2022). NIILS Country Context Report & Situation Analysis: availability and infrastructure of informal learning spaces. UWK, 1, UWK Homepage

Pfeffer, T.; Keser Aschenberger, F Hynek, N.; Zenk, L. (2021). Research Literacy in Continuing Education (ReaLiCE). Edition Donau-Universität Krems, Krems

Ipser, C; Radinger, G; Brachtl, S; Keser Aschenberger, F; Schreder, G; Hynek, N; Zenk, L. (2021). Experiencing learning spaces in continuing education: the learner’s perspective. European Journal of University Lifelong Learning, Vol 5 No 01: 27-41, Eucen

Ipser, C; Radinger, G; Brachtl, S; Keser Aschenberger, F; Schreder, G; Hynek, N; Zenk, L. (2021). Experiencing learning spaces in continuing education: the learner’s perspective. European Journal of University Lifelong Learning, 5/2021: 27 - 41, Eucen

Keser-Aschenberger, F.; Pfeffer, T. (2021). CONCEPT OF RESEARCH LITERACY IN ACADEMIC CONTINUING EDUCATION: A SYSTEMATIC REVIEW. European Journal of University Lifelong Learning, 5 (1): 43 - 58, eucen

Keser-Aschenberger,F. (2021). Skills for a Sustainable Future. International Maarif Journal, 5: 29-32, On Behalf of the Turkish Maarif Foundation

Leitner, K. H., Pausits, A., Giesecke, S., Schartinger, D., Kalcik, R., Keser-Aschenberger, F. (2020). Prospective Report on the Future of Non-Formal and Informal Learning: Towards Lifelong and Life-wide Learning Ecosystems. Publications Office of the European Union, Publications office of the European Union, Luxemburg

Keser Aschenberger, F.; Kil, M. (2020). Welche „Benefits“ für die Lernenden hat Erwachsenenbildung nach der Teilnahme am Kursangebot von Volkshochschulen? Die Österreichische Volkshochschule. Magazin für Erwachsenenbildung., Heft 270/71. Jg.: http://magazin.vhs.or.at/magazin/2020-2/270-sommer-2020/schwerpunkt-benefit-lernen-in-der-vhs/welche-benefits-fuer-die-l

Keser Aschenberger, F.; Kil, M.; Löffler, R. (2020). Es gibt sie und es geht! Wissenschaftliche Weiterbildung für Menschen im höheren Lebensalter: Weiterbildungsmotivation und Lernbiographien für geänderte berufliche Kontexte. Die Österreichische Volkshochschule. Magazin für Erwachsenenbildung, Heft 271/71. Jg.: 34-43, Verband Österreichischer Volkshochschulen

Keser Aschenberger, F. (2020). Cross-Border activities in career counseling for VET students: The Case of Austria and the Czech Republic. EPALE - E-Plattform für Erwachsenenbildung in Europa: Blog

Matyas, N.; Keser Aschenberger, F.; Wagner, G.; Teufer, B.; Auer, S.; Gisinger, C.; Kil, M.; Klerings, I.; Gartlehner, G. (2019). Continuing education for the prevention of mild cognitive impairment and Alzheimer’s-type dementia: a systematic review and overview of systematic reviews. BMJ Open, 9: e027719 doi:10.1136/bmjopen-2018-027719

Mehr laden
von

Vorträge (Auszug Forschungs­datenbank)

New Approaches for Inclusive Informal Learning Spaces (NIILS)

2. Symposium Anerkennung und Validierung non-formalen und informellen Lernens an Hochschulen, 12.12.2023

How should Teaching in a Post-Pandemic University look like? Students' perceptions on online-teaching in ACE

EAIR Conference 2023, 05.09.2023

"Infos ohne Nebenwirkung" - Checkliste zur Beurteilung von Online-Gesundheitsinformationen

24. Jahrestagung des EbM-Netzwerks, 22.03.2023

Informal learning spaces at UWK: A holistic descriptive analysis

Research Colloquium "Innovative spaces for learning”, 22.02.2023

Informal learning spaces: The case of Akdeniz University

International Education Congress, 18.11.2022

Physical home learning environments of academic continuing education during the C-19 Pandemic.

ESREA (European Society for Research on Education of Adults) 10th trianial Conference, 02.10.2022

Research literacy in academic continuing education: students’ needs and perceptions

ESREA (European Society for Research in Education of Adults) 10th Triennial Conference, 01.10.2022

Research Literacy in Post Graduate Education in Turkey: Perceived level of competency in research skills

ECER plus Online, 08.09.2022

Needs and challenges of Refugee Children who are in non-formal Accelerated Learning Programme in Turkey: Perspectives of the Educational Personnel

ECER plus Online, 07.09.2022

Research Literacy in Academic Continuing Education: Insights from students and lecturers

„Uncertainty in Higher Education - Hochschulen in einer von Volatilität geprägten Welt“, 19.10.2021

Workplace learning at a time of digital revolution

Online EUCEN Conference (European University Continuing Education Network), 02.06.2021

Akademische Informationskompetenz/Literacy als Thema für Validierung und Anerkennung Symposium Validierung und Anerkennung non-formal und informell erworbener Kompetenzen an Hochschulen: Rahmenbedingu

Validierung und Anerkennung non-formal und informell erworbener Kompetenzen an Hochschulen, 25.02.2021

Cross-Border Activities in Career Counseling for VET Students

TEAVET Final International Conference, 11.11.2020

Cross-Border Activities in Career Counseling for VET students: Case of Austria and Czech Republic

Euroguidance Conference 2019 “Opening Opportunities –Career guidance approaches through a social justice lens”, Wien, Österreich, 07.11.2019

Round table – Keeping a finger on the pulse of adult learning – how can EPALE’s content stay relevant and engaging for its diverse community

EPALE Stakeholder Conference: Discussion and Development of European Policy on Adult Education and EU-Programmes for 2020, 01.10.2019

Unlocking the potential of adult education: A new panacea for future challenges?

ESREA 9th Triennial European Research Conference, 20.09.2019

Role of Continuing Education in Preventing Cognitive Decline and Dementia: Is there any evidence?

ECER 2019, European Conference on Education Research, Hamburg, Germany, 06.09.2019

Libraries as Socially Inclusive, Multicultural and Safe Learning Environments for Minor Refugees: Evaluation of Implications

ECER 2019, European Conference on Education Research, Hamburg, Germany, 05.09.2019

The Power of Small Libraries: A cases with Socially Inclusive Framework. Invited talk at Libraries as environments of adult learning

Kick off session of EPALE - study visit of librarians from the Czech Republic, 17.06.2019

Permeability in Academic Continuing Education to Create Open Education Space: The Case of Danube University Krems

51st eucen Conference, 06.06.2019

Mehr laden
von
Zum Anfang der Seite