Ass.-Prof. Dr. Filiz Keser Aschenberger, MA
Wissenschaftliche Mitarbeiterin - Zentrum für transdisziplinäre Weiterbildungsforschung
- filiz.keser-aschenberger@donau-uni.ac.at
- +43 2732 893-2511
- Zum Kontaktformular
- Campus Krems, Trakt K, 2. Stock, 2.255
- Universität für Weiterbildung Krems
- Zentrum für transdisziplinäre Weiterbildungsforschung
- Dr.-Karl-Dorrek-Straße 30
- 3500 Krems
- Österreich
Zur Person
Education and Academic Achievements
- 2012 PhD in Educational Administration and Planning at Middle East Technical University, Ankara, Turkey
- 2005 MA in Adult Education at Bogazici University. Istanbul, Turkey
- 2001 BA in English Language Teaching at Bogazici University, Istanbul, Turkey
Professional Development
- Since 2019 Assistant Professor at the Department for Continuing Education and Educational Technologies, Danube University Krems
- 2014 - 2019 Post-doctoral researcher at the Department for Continuing Education and Educational Technologies, Danube University Krems
- Since 2011 Adjunct Lecturer in Educational Sciences Institute at University of Vienna
- 2006 – 2010 Researcher in Educational Sciences Department at Middle East Technical University, Ankara, Turkey
- 2002 – 2005 Researcher in Educational Sciences Department at Bogazici University, Istanbul, Turkey
Projekte (Auszug Forschungsdatenbank)
Laufende Projekte
Reboot BUILD UP Skills Austria
Projektzeitraum: 01.10.2022–31.03.2024
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Gregor Radinger
Fördergeber: EU
Projektzeitraum: 01.09.2022–31.08.2025
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Martin Stark
Fördergeber: EU
New Approaches for Inclusive Informal Learning Spaces
Projektzeitraum: 01.01.2022–30.06.2024
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Christina Ipser
Fördergeber: EU
Concepts for Professional Education in Border Regions
Projektzeitraum: 01.04.2018–30.06.2022
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Stephanie Nestawal
Fördergeber: EU
Förderprogramm: INTERREG
Abgeschlossene Projekte
Projektzeitraum: 01.04.2021–31.12.2023
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Ursula Griebler
Projektzeitraum: 01.09.2019–31.08.2022
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Monika Petermandl
Fördergeber: EU
Learning and Innovation Spaces for Continuing Education
Projektzeitraum: 01.02.2019–31.01.2021
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Christina Ipser
Fördergeber: Sonstige
Research Literacy in Continuing Education
Projektzeitraum: 01.11.2017–30.09.2020
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Filiz Keser Aschenberger
Fördergeber: Bund (Ministerien)
Skills for Migrants Entrepreneurs
Projektzeitraum: 01.09.2017–31.10.2019
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Monika Kil
Fördergeber: EU
Förderprogramm: ERASMUS+
Wirkt Weiterbildung präventiv gegen Demenzentwicklung?
Projektzeitraum: 01.09.2016–21.12.2018
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Gerald Gartlehner
Fördergeber: Sonstige
Förderprogramm: ---
Publikationen (Auszug Forschungsdatenbank)
Griebler, U.; Kien, C.; Klerings, I.; Lutz, B.; Krczal, E.; Ledinger, D.; Mair, I.; Emprechtinger, R.; Keser Aschenberger, F.; Kerschner, B. (2024). Info without Side Effects (iWISE): Development of a validated lay checklist for assessing online health information - a mixed-methods study. JMIR Preprints, preprint: 10.2196/preprints.69529
Geppert, C.; Lessky, F.; Keser Aschenberger, F. (2024). Die Meinung der Studierenden zur Verbesserung der (Online-) Lehre in der akademischen Weiterbildung nutzen. Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 19(2): 41-62
Brachtl, S.; Ipser, C.; Keser Aschenberger, F.; Oppl, S.; Oppl, S.; Pakoy, E.K.; Radinger, G. (2023). Physical home-learning environments of traditional and non-traditional students during the COVID pandemic: exploring the impact of learning space on students’ motivation, stress and well-being. Smart Learning Environments, 10, 7 (2023): https://doi.org/10.1186/s40561-023-00222-4
Keser Aschenberger, F; Radinger, G.; Brachtl, S.; Ipser, C. (2023). Comparative report on country context analysis: availability and infrastructure of informal learning spaces. Universität für Weiterbildung Krems, Krems
Kil, M.; Keser-Aschenberger, F.; Pfeiffer, A. (2023). PROCEDURAL DIAGNOSTIC TOOLS FOR ASSESSING AND COMMUNICATION PRE- AND PRIMARY SCHOOL CHILDREN'S LEARNING PREREQUISITES. iated DIGITAL LIBRARY, 16th annual International Conference of Education, Research and Innovation: 5090-5098, iated DIGITAL LIBRARY, Digital
Keser Aschenberger, F.; Pausits, A. (2022). Possible future scenarios of non-formal and informal learning in relation to recognition and validation of prior learnings. In: Fellner, M.; Pausits, A.; Pfeffer, T.; Oppl, S., Validierung und Anerkennung non-formal und informell erworbener Kompetenzen an Hochschulen. Rahmenbedingungen, Erfahrungen und Herausforderungen. 259-272, Waxmann, Münster, New York
Schueller, J.; Keser Aschenberger, F. (2022). Transnational, multinational, binational? The role of international education in human capital development for graduate employability. In: E. Hunt, M. Firth, T. Broadley, J. Neugebauer, & Y. Cai, SAGE Handbook of Graduate Employability: https://doi.org/10., SAGE, UK
Keser Aschenberger, F.; Radinger, G.; Brachtl, S.: Ipser, C.; Oppl, S. (2022). Physical Home Learning Environments for Digitally Supported Learning in Academic Continuing Education during COVID-19 Pandemic. Journal of Learning Environments Research, online first: 10.1007/s10984-022-09406-0, Springer Nature
Keser Aschenberger, F.; Vater, S. (2022). Partizipative und emanzipatorische Bildungspraxis an österreichischen Volkshochschulen. Die Österreichische Volkshochschule. Magazin für Erwachsenenbildung, 277: https://doi.org/10.
Brachtl, S.; Ipser, C.; Keser Aschenberger, F.; Radinger, S. (2022). NIILS Country Context Report & Situation Analysis: availability and infrastructure of informal learning spaces. UWK, 1, UWK Homepage
Pfeffer, T.; Keser Aschenberger, F Hynek, N.; Zenk, L. (2021). Research Literacy in Continuing Education (ReaLiCE). Edition Donau-Universität Krems, Krems
Ipser, C; Radinger, G; Brachtl, S; Keser Aschenberger, F; Schreder, G; Hynek, N; Zenk, L. (2021). Experiencing learning spaces in continuing education: the learner’s perspective. European Journal of University Lifelong Learning, Vol 5 No 01: 27-41, Eucen
Ipser, C; Radinger, G; Brachtl, S; Keser Aschenberger, F; Schreder, G; Hynek, N; Zenk, L. (2021). Experiencing learning spaces in continuing education: the learner’s perspective. European Journal of University Lifelong Learning, 5/2021: 27 - 41, Eucen
Keser-Aschenberger, F.; Pfeffer, T. (2021). CONCEPT OF RESEARCH LITERACY IN ACADEMIC CONTINUING EDUCATION: A SYSTEMATIC REVIEW. European Journal of University Lifelong Learning, 5 (1): 43 - 58, eucen
Keser-Aschenberger,F. (2021). Skills for a Sustainable Future. International Maarif Journal, 5: 29-32, On Behalf of the Turkish Maarif Foundation
Leitner, K. H., Pausits, A., Giesecke, S., Schartinger, D., Kalcik, R., Keser-Aschenberger, F. (2020). Prospective Report on the Future of Non-Formal and Informal Learning: Towards Lifelong and Life-wide Learning Ecosystems. Publications Office of the European Union, Publications office of the European Union, Luxemburg
Keser Aschenberger, F.; Kil, M. (2020). Welche „Benefits“ für die Lernenden hat Erwachsenenbildung nach der Teilnahme am Kursangebot von Volkshochschulen? Die Österreichische Volkshochschule. Magazin für Erwachsenenbildung., Heft 270/71. Jg.: http://magazin.vhs.or.at/magazin/2020-2/270-sommer-2020/schwerpunkt-benefit-lernen-in-der-vhs/welche-benefits-fuer-die-l
Keser Aschenberger, F.; Kil, M.; Löffler, R. (2020). Es gibt sie und es geht! Wissenschaftliche Weiterbildung für Menschen im höheren Lebensalter: Weiterbildungsmotivation und Lernbiographien für geänderte berufliche Kontexte. Die Österreichische Volkshochschule. Magazin für Erwachsenenbildung, Heft 271/71. Jg.: 34-43, Verband Österreichischer Volkshochschulen
Keser Aschenberger, F. (2020). Cross-Border activities in career counseling for VET students: The Case of Austria and the Czech Republic. EPALE - E-Plattform für Erwachsenenbildung in Europa: Blog
Matyas, N.; Keser Aschenberger, F.; Wagner, G.; Teufer, B.; Auer, S.; Gisinger, C.; Kil, M.; Klerings, I.; Gartlehner, G. (2019). Continuing education for the prevention of mild cognitive impairment and Alzheimer’s-type dementia: a systematic review and overview of systematic reviews. BMJ Open, 9: e027719 doi:10.1136/bmjopen-2018-027719
Vorträge (Auszug Forschungsdatenbank)
New Approaches for Inclusive Informal Learning Spaces (NIILS)
2. Symposium Anerkennung und Validierung non-formalen und informellen Lernens an Hochschulen, 12.12.2023
How should Teaching in a Post-Pandemic University look like? Students' perceptions on online-teaching in ACE
EAIR Conference 2023, 05.09.2023
"Infos ohne Nebenwirkung" - Checkliste zur Beurteilung von Online-Gesundheitsinformationen
24. Jahrestagung des EbM-Netzwerks, 22.03.2023
Informal learning spaces at UWK: A holistic descriptive analysis
Research Colloquium "Innovative spaces for learning”, 22.02.2023
Informal learning spaces: The case of Akdeniz University
International Education Congress, 18.11.2022
Physical home learning environments of academic continuing education during the C-19 Pandemic.
ESREA (European Society for Research on Education of Adults) 10th trianial Conference, 02.10.2022
Research literacy in academic continuing education: students’ needs and perceptions
ESREA (European Society for Research in Education of Adults) 10th Triennial Conference, 01.10.2022
Research Literacy in Post Graduate Education in Turkey: Perceived level of competency in research skills
ECER plus Online, 08.09.2022
Needs and challenges of Refugee Children who are in non-formal Accelerated Learning Programme in Turkey: Perspectives of the Educational Personnel
ECER plus Online, 07.09.2022
Research Literacy in Academic Continuing Education: Insights from students and lecturers
„Uncertainty in Higher Education - Hochschulen in einer von Volatilität geprägten Welt“, 19.10.2021
Workplace learning at a time of digital revolution
Online EUCEN Conference (European University Continuing Education Network), 02.06.2021
Akademische Informationskompetenz/Literacy als Thema für Validierung und Anerkennung Symposium Validierung und Anerkennung non-formal und informell erworbener Kompetenzen an Hochschulen: Rahmenbedingu
Validierung und Anerkennung non-formal und informell erworbener Kompetenzen an Hochschulen, 25.02.2021
Cross-Border Activities in Career Counseling for VET Students
TEAVET Final International Conference, 11.11.2020
Cross-Border Activities in Career Counseling for VET students: Case of Austria and Czech Republic
Euroguidance Conference 2019 “Opening Opportunities –Career guidance approaches through a social justice lens”, Wien, Österreich, 07.11.2019
Round table – Keeping a finger on the pulse of adult learning – how can EPALE’s content stay relevant and engaging for its diverse community
EPALE Stakeholder Conference: Discussion and Development of European Policy on Adult Education and EU-Programmes for 2020, 01.10.2019
Unlocking the potential of adult education: A new panacea for future challenges?
ESREA 9th Triennial European Research Conference, 20.09.2019
Role of Continuing Education in Preventing Cognitive Decline and Dementia: Is there any evidence?
ECER 2019, European Conference on Education Research, Hamburg, Germany, 06.09.2019
Libraries as Socially Inclusive, Multicultural and Safe Learning Environments for Minor Refugees: Evaluation of Implications
ECER 2019, European Conference on Education Research, Hamburg, Germany, 05.09.2019
The Power of Small Libraries: A cases with Socially Inclusive Framework. Invited talk at Libraries as environments of adult learning
Kick off session of EPALE - study visit of librarians from the Czech Republic, 17.06.2019
Permeability in Academic Continuing Education to Create Open Education Space: The Case of Danube University Krems
51st eucen Conference, 06.06.2019
Tags